Polisen lägger mer resurser på den skenande ökningen av id-kapningar, och privatpersoner ges råd om hur de kan försöka skydda sig. Men fokus bör istället ligga på ökad användning av elektronisk identifiering och signatur, det menar Nexus. I går uppmärksammade bland andra medier Dagens Nyheter att id-kapningar är ett av de snabbast växande brotten i […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 11 augusti 2016Publicerad: 11 augusti 2016
Polisen lägger mer resurser på den skenande ökningen av id-kapningar, och privatpersoner ges råd om hur de kan försöka skydda sig. Men fokus bör istället ligga på ökad användning av elektronisk identifiering och signatur, det menar Nexus.
I går uppmärksammade bland andra medier Dagens Nyheter att id-kapningar är ett av de snabbast växande brotten i Sverige, och polisen berättar att de gör en stor satsning för att försöka få stopp på id-tjuvarna.
Artikeln innehåller även råd om hur privatpersoner kan skydda sig mot id-stöld. Bland annat uppmanas läsarna att inte lämna ut konto- eller kortuppgifter utan att först ha kontrollerat att mottagaren är den rätta, att inte kasta personlig information i soporna, och att ha lås på brevlådan.
Daniel Hjort, Nexus.
– Det är inget fel på råden, och du som privatperson bör följa dem – men för att komma tillrätta med problemet med id-kapningar på riktigt måste fokus flyttas till de verksamheter som kommunicerar känsliga uppgifter till medborgarna, säger Daniel Hjort affärsutvecklingschef mjukvarulösningar hos Nexus.
Han säger vidare att den absolut största delen av id-kapningarna möjliggörs genom att kreditupplysningsföretag, långivare och andra liknande verksamheter skickar brev till privatpersoner.
– Om verksamheterna istället gick över till att använda elektronisk identifiering och elektronisk signatur skulle snigelposten kunna skrotas – och id-kapningarna skulle därmed minska drastiskt.
Daniel Hjort menar även att starka elektroniska identiteter, som exempelvis mobilt Bank-ID eller liknande lösningar i mobiltelefonen, kan göra flera transaktioner säkrare genom att till exempel underskrift i butikskassan, vid bensinpumpen, på hyrbilsfirman eller på bankkontoret.
– Frågan är varför så många verksamheter envisas med att fortsätta skanna streckkoden på baksidan av dåligt förfalskade körkort?
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.