Polisen lägger mer resurser på den skenande ökningen av id-kapningar, och privatpersoner ges råd om hur de kan försöka skydda sig. Men fokus bör istället ligga på ökad användning av elektronisk identifiering och signatur, det menar Nexus.
I går uppmärksammade bland andra medier Dagens Nyheter att id-kapningar är ett av de snabbast växande brotten i Sverige, och polisen berättar att de gör en stor satsning för att försöka få stopp på id-tjuvarna.
Artikeln innehåller även råd om hur privatpersoner kan skydda sig mot id-stöld. Bland annat uppmanas läsarna att inte lämna ut konto- eller kortuppgifter utan att först ha kontrollerat att mottagaren är den rätta, att inte kasta personlig information i soporna, och att ha lås på brevlådan.
– Det är inget fel på råden, och du som privatperson bör följa dem – men för att komma tillrätta med problemet med id-kapningar på riktigt måste fokus flyttas till de verksamheter som kommunicerar känsliga uppgifter till medborgarna, säger Daniel Hjort affärsutvecklingschef mjukvarulösningar hos Nexus.
Han säger vidare att den absolut största delen av id-kapningarna möjliggörs genom att kreditupplysningsföretag, långivare och andra liknande verksamheter skickar brev till privatpersoner.
– Om verksamheterna istället gick över till att använda elektronisk identifiering och elektronisk signatur skulle snigelposten kunna skrotas – och id-kapningarna skulle därmed minska drastiskt.
Daniel Hjort menar även att starka elektroniska identiteter, som exempelvis mobilt Bank-ID eller liknande lösningar i mobiltelefonen, kan göra flera transaktioner säkrare genom att till exempel underskrift i butikskassan, vid bensinpumpen, på hyrbilsfirman eller på bankkontoret.
– Frågan är varför så många verksamheter envisas med att fortsätta skanna streckkoden på baksidan av dåligt förfalskade körkort?