Enligt en undersökning utförd av Kapersky kan en tredjedel av svenskarna tänk sig att sälja sin data och sin personuppgifter online för att ta del av kortsiktiga fördelar. Hela 67 procent svarar i samma undersökning att de upplever att det är omöjligt att vara privat i dagens digitala värld. 

Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här

Trots uppmärksammade fall där privata data exploateras eller hamnar i fel händer, uppger en femtedel (18 procent) av svenskarna i Kasperskys undersökning att de är villiga att dela sin data i utbyte mot att de får något gratis. En tredjedel (33 procent) skulle till och med tänka sig att ge en främling full tillgång till sin privata data mot betalning och av dem kan 14 procent tänka sig sälja sin data för 500 dollar eller mindre (cirka 4500 svenska kronor).

– Alla som är på internet måste tänka på vilken information som man delar och till vem. Många tänker att de inte har något att dölja, men i fel persons händer kan din data få förödande konsekvenser. Att ha en god datahygien, veta hur du kan skydda din data och vara medveten om vem som har tillgång till din personliga information är viktigt för alla som är online, säger David Jacoby, IT-säkerhetsexpert på Kaspersky.

Ta del av hela rapporten från Kapersky här