Under veckan har både Telenor och Skatteverket gått ut med information till cirka 120 000 – 140 000 Telenor-kunder angående Identiway, den legitimeringstjänst som Telenor använt sig av.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– Den som med sitt BankID släpper in ett företag ger samtidigt åtkomst till all information om sig själv och alla e-tjänster. Logga inte in mot Skatteverket på något annat sätt än personligen med e-legitimation via Skatteverket.se, säger Pär Rylander, säkerhetschef på Skatteverket.
Telenor skriver att de anser att Skatteverkets information är missvisande och utelämnar viktig information om vilka personuppgifter som faktiskt överförts och hur dessa hanterats. Något som de menar har lett till missuppfattningar bland kunder samt felaktigheter i nyhetsrapporteringen.
– Vi är förvånade och bekymrade över Skatteverkets agerande, då vi från första början haft en öppen dialog för att tillsammans gå till botten med vad som hänt. Vi ser allvarligt på alla former av integritetsincidenter och anser att det är viktigt att ge en så fullständig och tydlig bild som möjligt gentemot våra kunder. Skatteverket har valt att utelämna information om vilken typ av uppgifter som faktiskt hämtats och använts. Till exempel har inga uppgifter om inkomst överförts, en utbredd missuppfattning som rapporterats flitigt i media, säger Patrik Hofbauer, vd för Telenor Sverige.