Den 2 september lanserar SL en chattjänst som ska vara ett komplement till det nummer man kan ringa vid upplevelse av otrygghet i SL-trafiken.

”Chatten blir särskilt viktig i trängda lägen eftersom man kan slå larm till trygghetscentralen utan att någon hör”, skriver SL i ett pressmeddelande.

Precis som när man ringer trygghetsnumret, 020 120 25 25, får man via chatten hjälp av personal på trygghetscentralen som har möjlighet att skicka till exempel ordningsvakter till platsen om situationen kräver det.

Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här

– Samtalen till trygghetscentralen ökar för varje år men vi tror att det finns situationer där man väljer bort att ringa för att inte dra blickarna till sig. Nu erbjuder vi ett diskret sätt att berätta om situationen, så att vi kan skicka trygghetspersonal dit det behövs. Är man själv den som blir utsatt kan det förstås även vara svårt att chatta i ett trängt läge, men vi hoppas att chatten då sänker tröskeln för medresenärer att höra av sig. Ser du någon i ett utsatt läge – tveka aldrig att ta kontakt med trygghetscentralen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, Region Stockholms trafikdirektör.

Chatten kommer vara öppen dygnet runt, precis som trygghetsnumret 020 120 25 25. Den nås via SL-appen för iOS-användare från 2 september och snart även för Android-användare och via sl.se. Det går att chatta på både svenska och engelska.