Chattjänst ska underlätta att larma vid otrygghet i SL-trafiken
Den 2 september lanserar SL en chattjänst som ska vara ett komplement till det nummer man kan ringa vid upplevelse av otrygghet i SL-trafiken. ”Chatten blir särskilt viktig i trängda lägen eftersom man kan slå larm till trygghetscentralen utan att någon hör”, skriver SL i ett pressmeddelande. Precis som när man ringer trygghetsnumret, 020 120 […]
Linda Kante
Uppdaterad: 31 augusti 2020Publicerad: 31 augusti 2020
Den 2 september lanserar SL en chattjänst som ska vara ett komplement till det nummer man kan ringa vid upplevelse av otrygghet i SL-trafiken.
”Chatten blir särskilt viktig i trängda lägen eftersom man kan slå larm till trygghetscentralen utan att någon hör”, skriver SL i ett pressmeddelande.
Precis som när man ringer trygghetsnumret, 020 120 25 25, får man via chatten hjälp av personal på trygghetscentralen som har möjlighet att skicka till exempel ordningsvakter till platsen om situationen kräver det.
– Samtalen till trygghetscentralen ökar för varje år men vi tror att det finns situationer där man väljer bort att ringa för att inte dra blickarna till sig. Nu erbjuder vi ett diskret sätt att berätta om situationen, så att vi kan skicka trygghetspersonal dit det behövs. Är man själv den som blir utsatt kan det förstås även vara svårt att chatta i ett trängt läge, men vi hoppas att chatten då sänker tröskeln för medresenärer att höra av sig. Ser du någon i ett utsatt läge – tveka aldrig att ta kontakt med trygghetscentralen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, Region Stockholms trafikdirektör.
Chatten kommer vara öppen dygnet runt, precis som trygghetsnumret 020 120 25 25. Den nås via SL-appen för iOS-användare från 2 september och snart även för Android-användare och via sl.se. Det går att chatta på både svenska och engelska.
ANNONS
Linda Kante
#kollektivtrafik
#otrygghet
#SL
#Stockholm
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.