SL genomför just nu en omfattande inventering av brandskyddet i tunnelbanan. Utifrån denna genomför man en rad åtgärder. På några stationer behöver delar av brandskyddet stärkas omgående.
SL går systematiskt igenom och provar brandskyddet på tunnelbanans stationer och åtgärdar de brister som finns. De flesta åtgärder är enkla, som placering av återvinningskärl, komplettering av vägledande markeringar och otäta genomföringar i brandcellsgränser.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
På en del stationer finns avancerade brandlarmsystem som vid utlöst brandlarm ska sända signaler till hissar, dörrar och fläktar på stationen, liksom till tunnelbanans trafik- och driftledning. På Zinkensdamm och Aspudden finns brister i hur systemen kommunicerar med varandra och att åtgärda detta har högsta prioritet.
– Att det finns brister i brandsäkerheten kan låta alarmerande, men resenärernas säkerhet äventyras inte, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL. Utrymningslarmen på stationerna fungerar, men vi måste säkra hur brandlarmen kommunicerar med övriga system och styrfunktioner. Under tiden som arbetet pågår har vi extra personal på plats för att övervaka säkerheten.
På några stationer, bl a Midsommarkransen och Zinkensdamm, behöver utrymningskapaciteten ökas. Det innebär att på Zinkensdamm tas barnvagnsrampen i trappan från gatan bort.
– Det är tyvärr en nödvändig åtgärd som kan bli aktuell på fler stationer, säger Fredrik Cavalli-Björkman. Reser man med barnvagn får man ta hissen, och om stationen skulle behöva utrymmas ska man göra som tidigare – lämna barnvagnen och ta barnet i famnen när man går ut.