I dag presenterade Axis Communications och Canon Inc. en överenskommelse som innebär att de båda bolagen förändrar sina upplägg för marknadsföring och försäljning på flera stora regionala marknader. I EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) och Nordamerika kommer Axis att ta över ansvaret för marknadsföring och försäljning av Canons samlade portfölj av produkter inom nätverksvideo. Förändringen gäller i EMEA från och med 1 september, och i Nordamerika från och med 1 oktober.
– Marknaden för nätverkskameror fortsätter att visa stor potential. Vi har i egenskap av ledande aktör i branschen utmärkt läge att inkludera Canons produkter inom nätverksvideo till vår egen breda portfölj av produkter och lösningar för marknaderna EMEA och Nordamerika. Förändringen visar också Canons ambition att bygga en långsiktig närvaro för Axis i vår bransch, säger Ray Mauritsson, VD för Axis Communications.
Canon har ansvaret i Japan
Sedan Canon förvärvade en majoritet av aktierna i Axis 2015 har företagen fört diskussioner om vilka alternativ som finns för att på bästa sätt driva utvecklingen för produkter och lösningar inom nätverksvideo. Det nya ramverket för marknadsföring och försäljning är ett effektivt sätt att dra fördel av de synergieffekter som har kommit ur kombinationen av Axis och Canon.
På den japanska marknaden kommer Canon även i fortsättningen att sälja sina egna nätverksvideoprodukter. Därtill kommer Canon att fungera som ett komplement till Axis befintliga partnernätverk i Japan för att sälja Axis produkter på den Japanska marknaden. I övriga Asien undersöks fortfarande olika alternativ för försäljningen av Canons nätverksvideoprodukter.
I det nya ramverket kommer Canons partners och kunder att kunna dra fördel av Axis kompetens inom marknadsföring, försäljning och service och därmed få tillgång till ett bredare utbud av produkter och lösningar av det ledande företaget på marknaden för nätverksvideo.