Genom beprövad videoanalysteknik för butiker där kunders rörelsemönster mäts i realtid, stärker nu Axis Communications sitt erbjudande till detaljhandeln på en snabbt växande marknad. Axis Communications meddelar idag förvärvet av Cognimatics, ett ledande företag med lösningar främst för butiksoptimering för detaljhandeln. Cognimatics applikationer används exempelvis för att räkna kunder, analysera köer och för att bedöma ålder […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 3 juni 2016Publicerad: 3 juni 2016
Genom beprövad videoanalysteknik för butiker där kunders rörelsemönster mäts i realtid, stärker nu Axis Communications sitt erbjudande till detaljhandeln på en snabbt växande marknad. Axis Communications meddelar idag förvärvet av Cognimatics, ett ledande företag med lösningar främst för butiksoptimering för detaljhandeln. Cognimatics applikationer används exempelvis för att räkna kunder, analysera köer och för att bedöma ålder och kön på de som kommer in i butiken. Tillgången till Cognimatics kunskap och teknik stärker Axis erbjudande i det snabbt växande detaljhandelssegmentet.
– Cognimatics produkter är välkända och framgångsrika inom detaljhandeln, och kompletterar vårt erbjudande på den marknaden. Deras fokus på att utveckla innovativa och användarvänliga lösningar är i linje med Axis strategi att erbjuda lösningar med högsta möjliga värde för att tillgodose en rad olika kundbehov. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda våra partners och slutanvändare tjänster som fungerar som ett naturligt komplement till deras befintliga Axislösningar, säger Ray Mauritsson, vd på Axis Communications.
Privatägt
Cognimatics grundades 2003 och är ett privatägt svenskt företag med huvudkontor i Lund och 12 anställda. Företaget erbjuder en serie av videoanalysapplikationer som används för att öka kunskapen om kunders beteende och rörelsemönster, och därigenom förbättra kundupplevelsen samt ge effektivare och säkrare drift av butiker. Axis Communications och Cognimatics har samarbetat i flera år gällande teknik och försäljning för att kunna erbjuda integrerade lösningar till ett antal gemensamma kunder, Cognimatics har kunder i över 70 länder via ett globalt system av distributörer och systemintegratörer.
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.