Autobroms minskar upphinnandekrockar med nästan 70 procent
Mer än två tredjedelar av bilolyckorna där en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas, om den upphinnande bilen varit utrustad med autobroms. Det visar en omfattande analys av olycksstatistik som Toyota låtit göra i Japan. Statistiken har tagits fram genom att jämföra det totala antalet bilar i trafik av tre […]
Linda Kante
Uppdaterad: 3 oktober 2017Publicerad: 3 oktober 2017
Mer än två tredjedelar av bilolyckorna där en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas, om den upphinnande bilen varit utrustad med autobroms. Det visar en omfattande analys av olycksstatistik som Toyota låtit göra i Japan.
Statistiken har tagits fram genom att jämföra det totala antalet bilar i trafik av tre olika modeller – med och utan säkerhetssystemet Toyota Safety Sense – med antalet polisrapporterade upphinnandeolyckor med just dessa modeller.
Analysen visar att risken för att köra in i en annan bil bakifrån är omkring tre gånger högre om bilen saknar autobroms, än om säkerhetssystemet finns. När man granskade Toyota-modeller utan Toyota Safety Sense, var 0,28 % av bilarna inblandade i upphinnandeolyckor, medan samma modeller med säkerhetssystemet bara var inblandade i 0,08 % av den typen av olyckor.
Kartläggningen bygger på drygt 2 700 upphinnandeolyckor som rapporterats in till den japanska polisen. Statistiken har sedan bearbetats av ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis).
I Sverige säljs alla Toyotas nya personbilsmodeller sedan flera år tillbaka med Toyota Safety Sense som standard och totalt har över 49 000 bilar med systemet levererats. Säkerhetssystemet omfattar – förutom autobroms som är aktivt i farter från 10 km/tim och uppåt – beroende på modell, även körfilsvarnare, automatiskt helljus, vägskyltsigenkänning och aktiv farthållare.
Toyota Safety Sense kommer dessutom succesivt att kompletteras med ett system kallat Intelligence Clearance Sonar (ICS). Det ska hjälpa till att förhindra olyckor i låga farter, t ex på parkeringsplatser om föraren oavsiktligt råkar trampa på fel pedal.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.