Från att tidigare varit mer eller minde inaktiva, har många av säkerhetsskyddslagens tillsynsmyndigheter kraftigt ökat sin tillsyn de senaste åren. Samtidigt är tillsynsmyndigheterna långt ifrån felfria i sitt eget säkerhetsskyddsarbete. Det visar om inte annat det faktum att en av dem själv fått sanktionsavgifter beslutade mot sig. Det ställer frågan om tillsynen på sin spets – när ska vi börja arbeta proaktivt tillsammans för en samlad högre säkerhet för Sverige som nation, snarare än att ”straffa” med sanktionsavgifter? Det skriver advoktafirman Kahn Pedersen.
Redaktionen
Uppdaterad: 13 oktober 2025Publicerad: 14 oktober 2025
Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vid den nya säkerhetsskyddslagens tillkomst saknades det möjligheter för tillsynsmyndigheterna att ingripa mot sina tillsynsobjekt med annat än förelägganden. Det kan i sin tur ha påverkat intresset för att bedriva en aktiv tillsyn – det saknades helt enkelt avskräckande rättsmedel att ta till.
När möjligheten att besluta om sanktionsavgifter väl tillkom år 2021 började det dock röra på sig. Som vi har skrivit om förut såg det dock väldigt olika ut för olika tillsynsmyndigheter. Vissa bedrev i praktiken ingen tillsyn alls, medan andra var mer aktiva. Detta verkar dock ha förändrats i samband med att regeringen år 2024 bad samtliga tillsynsmyndigheter att återrapportera den tillsyn som historiskt bedrivits. Plötsligt öppnades en lång rad tillsynsärenden upp hos mer eller mindre samtliga tillsynsmyndigheter.
Inte alltid lätt att följa säkerhetsskyddslagstiftningen
ANNONS
När vi hjälper klienter i tillsynsärenden ser vi att tillsynsmyndigheterna numer väljer att ta ut sanktionsavgift i allt större utsträckning, snarare än att enbart agera i form av förelägganden eller helt enkelt ge råd och stöd till verksamhetsutövarna.
En verksamhet som omfattas av lagens bestämmelser, och som dessutom varit med om de mycket stora förändringar som skett på området de senaste åren, vet att det inte alltid är lätt att följa säkerhetsskyddslagstiftningens alla krav.
I det sammanhanget kan det vara värt att nämna att ingen är perfekt. För varför skulle annars Säkerhetspolisen[1] ha beslutat om sanktionsavgifter mot bland annat Inspektionen för strategiska produkter (ISP) och Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden? Inte ens tillsynsmyndigheterna på säkerhetsskyddsområdet verkar vara perfekta, givet att även Strålsäkerhetsmyndigheten (ansvarig för tillsynen för bland annat kärnkraften) fått en sanktionsavgift mot sig.
Ökad dialog kan få företag att investera i säkerhetsskydd
I detta sammanhang kan det vara relevant att ställa frågan – är sanktionsavgifter verkligen rätt väg att gå? Vore det inte bättre för Sveriges säkerhet om det fanns möjlighet till ökad dialog, där tillsynsobjekten snarare förelades att vidta åtgärder istället för att ”straffas” med sanktionsavgifter i mångmiljonklassen?
För vad är egentligen bäst för Sveriges säkerhet, att en verksamhet kan investera i sitt säkerhetsskydd och få stöd i analysen av om det som den gjort är tillräckligt, eller att den får betala motsvarande summa i sanktionsavgifter?
I en situation där sanktionsavgifterna föreslås mer än dubbleras bör vi nog ta ett steg tillbaka och ställa frågan, är det verkligen det här Sverige behöver?
Advokatfirman Kahn Pedersen AB
[1] Vi har begärt ut uppgift från Säkerhetspolisen om vilka myndigheter där Säkerhetspolisen har fattat beslut om att de ska betala en sanktionsavgift enligt säkerhetsskyddslagen och fått uppgift om att det rör sig om bland annat dessa myndigheter.
ANNONS
Redaktionen Aktuell Säkerhet
#kahnpedersen
#tillsynsmyndigheter
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.