Utbetalningsmyndigheten trappar upp kampen mot välfärdsbrott
Utbetalningsmyndigheten inledde sin verksamhet i januari 2024 och har på kort tid etablerats som en central aktör i arbetet mot felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Med drygt hundra medarbetare – allt från utredningsanalytiker och ingenjörer till jurister och säkerhetsspecialister – arbetar myndigheten i nära samverkan med bland andra Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen, Skatteverket och CSN. Per Eleblad, generaldirektör, träffade tidningens Security Advisory Board tidigare i år.
Linda Kante
Uppdaterad: 23 oktober 2025Publicerad: 23 oktober 2025
Per Eleblad
Uppdraget är tydligt: att upptäcka, förhindra och förebygga välfärdsbrott. Enligt beräkningar motsvarar de felaktiga utbetalningarna mångmiljardbelopp varje år.
– Vi ser tydligt att kriminella är redo att använda väldigt avancerade metoder för att stjäla pengar från välfärden, säger generaldirektör Per Eleblad i samband med myndighetens senaste rapport.
Lägesbilden visar att avancerade brottsmetoder drabbar alla delar av välfärdssystemen. Exempel är företag som sätter i system att fakturera stat och kommun för vård eller omsorg som aldrig utförts. Det innebär dubbla förluster: skattemedel går till kriminell verksamhet samtidigt som patienter och brukare blir utan det stöd de har rätt till.
Även föreningar, stiftelser och företag används som brottsverktyg. Genom dessa kan aktörer tillskansa sig bidrag eller lönebidrag för anställningar som aldrig existerat.
Skenflyttar och identitetskapningar är andra exempel. Personer som flyttar utomlands kan låta anhöriga ta över deras identitet eller sälja sina personuppgifter på nätet, inklusive bank-id. I vissa fall fortsätter pensioner att betalas ut efter dödsfall utomlands, eftersom uppgifterna aldrig når svenska myndigheter.
SAB-mötet hos Omegapoint i juni i år.
Det är väldigt frustrerande att se hur ersättningar som ska hjälpa dem som står långt ifrån arbetsmarknaden missbrukas av kriminella.
Per Eleblad, generaldirektör Utbetalningsmyndigheten
ANNONS
I maj 2025 inledde Utbetalningsmyndigheten och Arbetsförmedlingen gemensamma kontroller av nystartsjobb och lönebidrag. En första analys visade att var tionde krona kan vara felaktigt utbetald, motsvarande minst 120 miljoner kronor.
– Det är väldigt frustrerande att se hur ersättningar som ska hjälpa dem som står långt ifrån arbetsmarknaden missbrukas av kriminella. Nu tar vi tag i det här och jag är övertygad om att våra gemensamma kontroller snabbt kommer att göra skillnad, fortsätter Per Eleblad.
Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson betonar också vikten av samarbetet:
– Skattemedel ska inte gå till brottslig verksamhet. Tillsammans arbetar vi för att upptäcka och motverka felaktiga utbetalningar och välfärdsbrott.
Det finns en stor potential i att staten och kommunsektorn hjälps åt att skydda våra gemensamma skattemedel. Men för att det ska ge effekt måste även privata utförare inkluderas.
Per Eleblad, generaldirektör Utbetalningsmyndigheten
Myndigheten ser också stora möjligheter i en framtida kommunal anslutning till Utbetalningsmyndighetens verksamhet. Kommunerna ansvarar för omfattande välfärdsutbetalningar, ofta till privata utförare – en sektor där risken för avancerade brottsupplägg bedöms som särskilt hög.
– Det finns en stor potential i att staten och kommunsektorn hjälps åt att skydda våra gemensamma skattemedel. Men för att det ska ge effekt måste även privata utförare inkluderas – det är där de avancerade uppläggen av välfärdsbrott ofta finns, säger Per Eleblad.
När Per Eleblad tillträdde som generaldirektör den 1 januari 2024 framhöll finansminister Elisabeth Svantesson hans långa erfarenhet från Försäkringskassan, där han bland annat ansvarat för kontrollverksamheten och utvecklingen av riskbaserade kontroller. Han har även lett det myndighetsgemensamma initiativet MUR, som syftar till att identifiera och stoppa brott mot välfärdssystemen.
– Per Eleblad har gedigen erfarenhet av styrning och ledarskap på högsta myndighetsnivå. Detta gör honom mycket passande för rollen som generaldirektör för Utbetalningsmyndigheten, sade finansministern i samband med utnämningen.
Om Security Advisory Board
Security Advisory Board (SAB) instiftades av Aktuell Säkerhet 2003 för att stimulera, utveckla och informera om säkerhetsarbetet i Sverige. SAB består av representanter från branschens ledande företag och organisationer, och träffas fyra gånger per år och diskuterar aktuella säkerhetsfrågor. Rådet ger dig möjligheten att skapa relationer, hitta samarbetspartner och få en djupare insikt i säkerhetsbranschen.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.