Hälften av svenska företag har investerat i generativ AI men många saknar AI-strategi
Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. – De flesta organisationer har börjat förstå hur de bäst kan utnyttja generativ AI. Även om den inledande entusiasmen finns kvar, förstår cheferna att de måste omge dessa verktyg med rätt datastrategier och teknik för att fullt ut förverkliga deras transformativa potential, säger Dan Sommer, […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 12 augusti 2024
Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Dan Sommer, Qlik
– De flesta organisationer har börjat förstå hur de bäst kan utnyttja generativ AI. Även om den inledande entusiasmen finns kvar, förstår cheferna att de måste omge dessa verktyg med rätt datastrategier och teknik för att fullt ut förverkliga deras transformativa potential, säger Dan Sommer, chef för omvärldsbevakning på Qlik.
Av de svenska företag som har investerat i generativ AI har drygt hälften investerat upp till 5 miljoner kronor, en femtedel har investerat 5-20 miljoner kronor, drygt en av tio har investerat 21-100 miljoner kronor medan en liten del har investerat över 100 miljoner kronor.
Under 2024 planerar en tredjedel av företagen att investera upp till 5 miljoner kronor i generativ AI, 16 procent planerar att investera 5-20 miljoner kronor, cirka en tiondel planerar att investera 21-100 miljoner kronor, 1 procent planerar att investera över 100 miljoner kronor, medan 32 procent inte har någon budget och 10 procent uppger att de inte vet.
Det främsta användningsområdet för generativ AI är att skapa innehåll, vilket ungefär hälften har svarat. Övriga områden är chatbot, analys, skriva programkod medan runt 10 procent uppgav andra områden.
Av de företag som ännu inte investerat i generativ AI uppger ungefär två tredjedelar inget tydligt användningsområde, nära en tredjedel svarar inte tillräckligt med resurser, drygt en av tio uppger oro för datasäkerheten, medan nära en av tio uppger regulatorisk osäkerhet.
Nära hälften av de företag som ännu inte investerat i generativ AI har i dagsläget inga planer att göra det framöver, omkring en tredjedel överväger att göra det om mer än tolv månader, medan runt en femtedel överväger att investera i generativ AI inom de kommande tolv månaderna.
– Investeringsviljan och resurserna finns där, men många väljer att vänta tills rätt användningsområden för generativ AI identifierats, kanske också vilken generativ AI-applikation som fungerar. Det handlar om att få ut det mesta möjliga av sina investeringar och nya användningsområden framkommer varje dag. Andra kritiska områden som kommer att bidra till framgång är en AI-kompetent arbetsstyrka, stark datakvalitet och styrningsprocess samt en kombination av strukturerad och ostrukturerad data, som till exempel databaser och tabeller, säger Dan Sommer.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.