AI-system för smarta bilar ska öka trafiksäkerheten
– Ett fungerande samspel mellan förare och säkerhetssystem är av central betydelse för att de smarta systemen ska komma till användning. Det är viktigt att vi vågar lita på att de smarta systemen är just smarta. Därför är gränssnittet mellan människa och maskin, kallat HMI, human machine interface, så viktigt, säger Paul Hemeren, biträdande professor […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 20 december 2023
– Ett fungerande samspel mellan förare och säkerhetssystem är av central betydelse för att de smarta systemen ska komma till användning. Det är viktigt att vi vågar lita på att de smarta systemen är just smarta. Därför är gränssnittet mellan människa och maskin, kallat HMI, human machine interface, så viktigt, säger Paul Hemeren, biträdande professor i informationsteknologi som leder projektet I2Connect: Intelligenta, interaktiva och uppkopplade vid Högskolan i Skövde .
Paul Hemeren leder Högskolan i Skövdes arbete med projektet I2Connect.
– Idag finns det många förare som stänger av säkerhetssystemet eller reagerar negativt på systemets hantering av trafiksituationer och istället ökar risken för olyckor. Tillsammans med Scania, Smart Eye och Viscando ska vi få förarna att lita betydlig mer på systemet och använda det. De ska tycka om att använda det, vara nöjda med det, samtidigt som de har rimliga förväntningar på vad de kan få ut av det.
Högskolans vetenskapliga bidrag handlar främst om teknologisk AI-utveckling samt mänsklig kognition och förarens beteende i förhållande till systemet. Och när det gäller förarens beteende är genus en viktig aspekt, förklarar Paul Hemeren.
– Olika förare reagerar olika på de situationer som uppkommer. Det finns till exempel tydliga vetenskapliga resultat där kvinnor och män reagerar olika på olika trafiksituationer. Vi tror att framtidens säkerhetssystem är mer flexibla och kan anpassa sig efter vem som kör.
Genom projektet ska forskarna arbeta för att skapa nästa generations avancerade förarstödsystem. Fokus kommer att ligga på att utveckla metoder, så kallade algoritmer, som ska hjälpa till att förutse och förstå olika situationer på vägen. Samtidigt kommer forskarna skapa sätt för bilen att kommunicera med förare på nya och smarta sätt. De kommer använda redan insamlade data från bilar som varit ute i trafik samt smarta sensorer i infrastrukturen och studera förarbeteenden via kameror i bilar och körsimulatorer.
– Vi kommer ta fram betydligt bättre gränssnitt än de vi ser idag. Information ska snabbt kunna visas för förare som litar på systemet och direkt förstår vad som behöver göras, eller som har förtroende för att systemet genomför lämplig manöver. I ett större perspektiv vill vi bidra till kunskap som skapar större tillit för intelligenta fordon och intelligenta tekniker där personer behöver stöd, säger Paul Hemeren.
Projektet finansieras med 7,5 miljoner kronor från FFI-Vinnova och 7,6 miljoner från industrierna. Omkring 4,8 miljoner tillfaller Högskolan i Skövde. Projektet pågår fram till 2026.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#förarlösabilar
#foskning
#smartabilar
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.