Offren för utpressningsattacker har ökat med 138 procent i Norden
Bland resultaten framkommer att det totala antalet incidenter ökat med drygt fem procent från föregående år. I snitt utsattes varje kund för fler än en incident per dag eller 34 incidenter per månad. 40 procent av de konfirmerade incidenterna relaterade till skadlig kod, som därmed utgör den största kategorin av alla incidenter. Verksamheter tar också […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 2 december 2022
Marcus Bengtsson, CTO Orange Cyberdefense
Bland resultaten framkommer att det totala antalet incidenter ökat med drygt fem procent från föregående år. I snitt utsattes varje kund för fler än en incident per dag eller 34 incidenter per månad. 40 procent av de konfirmerade incidenterna relaterade till skadlig kod, som därmed utgör den största kategorin av alla incidenter.
Verksamheter tar också fortfarande mycket lång tid på sig att åtgärda identifierade sårbarheteter. I snitt tar det 215 dagar för verksamheter att patcha en rapporterad sårbarhet. Inte ens kritiska sårbarheter prioriteras, utan de tar generellt sett över 6 månader att patcha. När Orange Cyberdefenses team av etiska hackare genomför tester rapporterar de in allvarliga sårbarheter (kategorierna Critical eller High) i nästan hälften av alla uppdrag.
– Årets säkerhetsrapport visar att attacker och hot kommer från alla tänkbara håll, att verksamheter på intet sätt kan slappna av när det gäller cyberhot och att cyber-utpressningar mot företag har utvecklats på ett oroväckande sätt särskilt i Norden. Resultatet belyser vikten av att arbeta med cybersäkerhet på ett strategiskt och långsiktigt sätt med rätt verktyg och expertis, säger Marcus Bengtsson, CTO på Orange Cyberdefense.
Rapporten visar också att cyber-utpressning mot företag i allt större utsträckning drabbar företag i Europa, vilket är en påtaglig förflyttning. Den största ökningen av antalet offer för utpressningsattacker är i Norden där offren ökat med 138 procent. Det kan jämföras med en generell ökning i Europa på 18 procent för EU och 21 procent för UK, samtidigt som antalet offer minskat i Nordamerika (-23 procent i Kanada och -8 procent i USA). I Ostasien och Latinamerika har offren ökat med 44 respektive 21 procent.
I rapporten framkommer också att det varit turbulens bland de cyberkriminella grupperna. Bland de tjugo grupper som var vanligast förekommande i undersökningen 2021 saknas totalt 14 grupper från årets tjugo toppnoteringar. Under 2022 har grupperna Lockbit 2 och Lockbit 3 blivit de största utpressningsaktörerna med totalt 900 offer, medan gruppen Conti upplöstes under andra kvartalet 2022.
Även kriget i Ukraina påverkar cyberkriminaliteten. Under de första veckorna efter att kriget brutit ut minskade den cyberkriminella aktiviteten mot verksamheter i Polen med 50 procent, troligtvis till följd av att de cyberkriminella blev distraherade av kriget och behövde omgruppera sin verksamhet. Efter bara några veckor var dock aktiviteten tillbaka igen.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.