
REPLIK på artikel Spionerar telefonen på dig?, publicerad den 11 oktober.
– Till att börja med är det endast det underliggande operativsystemet i telefonen, det vill säga Android eller iOS, som kan komma åt allt på mobilen. Den information som skickas till Google respektive Apple när du använder röstassistenterna (Google Assistant och Siri, red. anm.) är endast den ljudupptagning som kommer strax före samt efter triggerfaserna ”Hej Google” respektive ”Hej Siri”. Hade någon annan data från dem lämnat telefonerna hade det synts i trafikloggarna, säger Karl Emil och uppmanar skribenten att gärna motbevisa honom:
– Det är fritt fram att visa mig en trafiklogg som bevisar att jag har fel.
Vidare bekräftar han att det finns ett problem med att appar lyssnar av oss utan att det är själva tanken med appen. Men, i iOS och från och med Android 12 som kommer i höst finns det en indikator som visar när dessa appar har åtkomst till din mikrofon. I iOS rör det sig om en orange prick. Apparna kan således inte lyssna på vad som sägs utan att det samtidigt indikeras.

– Skribenten råder även läsarna att testa om telefonen avlyssnar dig själv. För det första skulle detta förutsätta att mobilen skulle vara ny, alla konton på sociala medier skulle vara nya – ja, allt skulle behöva vara nytt. Och när SVT testade detta i fjol så fick de inte upp några annonser baserat på vad de pratat om.
För det är nämligen den data vi delar med oss på sociala medier och i sökmotorer som ligger till grund för vad företagen vet om dig. De skapar profiler kring dig baserat på vad du skriver, vilka kontakter du har, vad du gillar, och så vidare.
– När vi använder sociala medier, och webben över lag, finns det spårningskoder på de platser vi besöker som i sin tur förser Google och Facebook med information. Dessa företag har alltså mycket bättre data att gå på än en tafflig ljudström från ditt frukostbord, säger Nikka.
Nikka förklarar att de riktade annonserna kan vara så pricksäkra att det känns som att bli avlyssnad. Det beror på den mängd data som annonsnätverken har samlat in om oss och våra vänner. Den upplevda pricksäkerheten kan också bero på det så kallade Baader-Meinhof-fenomenet. Vi ser tusentals annonser varenda dag men minns bara de som fick oss att reagera.
Vad är faran med att skrämma upp folk med att deras telefoner avlyssnar dem?
– Vi har så många riktiga IT-säkerhetsproblem och integritetsproblem som vi måste ta itu med så vi kan inte lägga tid på att försöka slå sönder halmgubbar samtidigt. Det stjäl också fokus från den riktiga frågan: är du bekväm med att annonsnätverken samlar in all denna data om dig?