Med ett erbjudande om en avancerad applikationsidentifikation hoppas CloudGenix kunna slå sig fram som en av storspelarna på en redan trång SD-WAN-marknad.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här

SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network) är en teknik som är på frammarsch. Tekniken har stora fördelar i hur man utnyttjar näten, bland annat kan kostnaderna minska eftersom man kan ersätta dyr MPLS (Multi-Protocol Label Switching). En annan fördel är att SD-WAN möjliggör för flera operatörer att vara inne samtidigt. Dessutom erbjuder mjukvarustyrningen en hel rad fördelar när det kommer till säkerhet – bland annat går det lätt att styra om trafik vid störningar.
De nuvarande ledarna på SD-WAN-marknaden är enligt marknadsundersökningsföretaget IHS Markit VMware, Aryaka, Silver Peak och Cisco. Dock står flertalet nyare intressenter på rad för att knipa en av toppositionerna. En av dem är CloudGenix baserat i San José som bland annat lockat till sig kunder som Bank of America, Caterpillar, Columbia Sportswear och Macy’s.
Företaget grundades av Kumar Ramachandran (f.d. Cisco) och deras SD-WAN-produkt liknar många andras, med undantaget att den har en avancerad applikationsidentifikation som kan identifiera applikationer även om de är krypterade. Applikationerna kan sedan kategoriseras med olika säkerhets- och bandbreddsinställningar. CloudGenix plattform innehåller både nätverks- och applikationsfaktorer som ska bidra till att den övergripande användarupplevelsen förbättras genom att trafik kan styras efter företagets behov.
– Eftersom att CloudGenix använder API kan företag och organisationer förenkla och automatisera sitt WAN. Samtliga anslutningar är krypterade och krypteringen ändras var trettionde minut. De övergripande krypteringsnycklarna hanteras automatiskt av oss, en lösning vi tror på men som tog lite tid att sälja in till kunderna, förklarar Kumar Ramachandran.
– Men nycklarna för var och en applikation hanteras av företagen själva, avslutar han.