Nu startar Svenska institutet för standarder, SIS, en teknisk kommitté som ska delta i det internationella arbetet kring standardisering av drönare. En ny EU-förordning som reglerar användningen av drönare träder i kraft 1 januari 2021, och standarder för regeluppfyllnad tas fram.

– Alla drönare som säljs i butik är redan CE-märkta, men de är testade efter mer generella produktstandarder. Med de nya reglerna måste alla drönare på marknaden även ha en C-märkning. Därtill kommer bl.a. giltigt behörighetsbevis att krävas. Några få standarder finns redan, men det behövs fler för att göra det lättare att uppfylla EU:s nya förordning, säger Anders Lindberg, projektledare på Svenska institutet för standarder, SIS.

Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här

Drönare är en del av lufttransportsystemet och det ryms en komplex säkerhetsaspekt. Standarderna måste fastställa krav och riktlinjer för exempelvis design, luftvärdighet, säkerhet, avstånd, programmering, styrsystem samt systemens driftskompatibilitet och informationsflöde. Standarderna måste också säkerställa ett gemensamt språk med vanliga termer och definitioner.

– Vi kommer nu att följa och påverka standardisering på internationell nivå, det behövs också svenska perspektiv för vår egen inre marknad. Sedan behöver vi komma till samsyn vad gäller tolkningar av standarder för nordiska förhållanden, säger Tomas Melin, forskare på FOI och ordförande för den nya tekniska kommittén Obemannade luftfartyg och UAS.

– Den globala industrin kring obemannade luftfartyg förespås växa med 15 procent per år, och Sverige som brukar vara ett föregångsland i adoptering av nya produkter och tjänster ligger väl till för en ännu högre tillväxt. Det är en mycket spännande utveckling på många fronter. Nya tjänster, nya tekniska landvinningar och nytt regelverk är på gång. För den entreprenör som vill bryta ny mark så finns det stora vidder av outforskade områden att tillgå, säger Tomas Melin.