”Svenskarna och internet 2025”: Svårnavigerade e-tjänster, AI som informationskälla och bluffannonser som sällan anmäls
Nästan alla svenskar använder internet 2025 – 97 procent, enligt Internetstiftelsens nya rapport Svenskarna och internet 2025. Men den breda digitaliseringen innebär också nya risker. Rapporten pekar på tre centrala säkerhetsutmaningar: svåranvända e-tjänster, ett snabbt skifte från sökmotorer till AI och spridningen av bluffannonser i sociala medier.
Linda Kante
Uppdaterad: 29 september 2025Publicerad: 29 september 2025
Trots att digitala vårdtjänster varit en av hörnstenarna i Sveriges digitalisering av välfärden avstår nästan var fjärde vuxen från att boka läkarbesök för att systemen är för svåra att använda. Det visar på en sårbarhet där krånglig teknik kan leda till utebliven vård och försämrad tillgång till samhällsviktiga tjänster.
– Att människor avstår från att boka läkarbesök för att e-tjänsterna är för svåra är något vi ser i alla åldrar, säger Jannike Tillå, chef för kommunikation och samhällsnytta på Internetstiftelsen.
För myndigheter innebär det att användarvänlighet också blivit en säkerhetsfråga – eftersom bristande tillgänglighet riskerar att underminera tilliten till centrala samhällssystem.
ANNONS
AI tar plats – men källkritiken blir osäkrare
En annan tydlig trend är hur snabbt AI-verktyg har blivit en konkurrent till Google. Mer än hälften av de som använder AI ställer frågor direkt till en chattbot istället för att söka via traditionella sökmotorer. I befolkningen i stort är det drygt var femte.
Rapporten beskriver detta som början på ett möjligt paradigmskifte. Men när svaren formuleras av AI – ofta omskrivna och utan tydliga källhänvisningar – ställs högre krav på användarnas källkritiska förmåga. Felaktig information riskerar annars att spridas i en takt som är svår att kontrollera.
– När svaren kommer direkt i ett AI-verktyg blir förståelsen för hur tekniken fungerar och varifrån informationen kommer avgörande. Det är redan en stor utmaning, säger Jannike Tillå.
Bluffannonser sprids – men få agerar
Rapporten visar också att mer än hälften av svenskarna har stött på bluffannonser i sociala medier. Trots det är det bara en tredjedel som väljer att anmäla.
En förklaring är bristande förtroende för plattformarnas förmåga att agera. Många upplever att det är meningslöst att rapportera, eftersom det sällan leder till åtgärder.
– Med den enorma mängden bluffannonser och vilseledande innehåll är det inte rimligt att ansvaret ska ligga på enskilda användare. Techjättarna måste ta ett större ansvar för att hålla rent på sina plattformar, säger JannikeTillå.
Slutsats: Digitalisering med risker
Rapporten bekräftar att Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder, men att säkerheten i digitaliseringen inte kan tas för given. Från svårnavigerade vårdtjänster och AI-genererad information till bluffannonser i sociala medier – utmaningarna handlar i hög grad om tillit och skydd mot manipulation.
– Med Svenskarna och internet 2025 vill vi ge beslutsfattare ett underlag för att utveckla digitala tjänster på välinformerad grund, säger Internetstiftelsens vd Carl Piva.
Rapporten visar att nästa steg för Sverige inte bara handlar om fler digitala tjänster – utan om att bygga dem på ett sätt som stärker säkerheten för både individer och samhälle.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#internetstiftelsen
#svenskarnaochinternet
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.