Trots att digitala vårdtjänster varit en av hörnstenarna i Sveriges digitalisering av välfärden avstår nästan var fjärde vuxen från att boka läkarbesök för att systemen är för svåra att använda. Det visar på en sårbarhet där krånglig teknik kan leda till utebliven vård och försämrad tillgång till samhällsviktiga tjänster.

– Att människor avstår från att boka läkarbesök för att e-tjänsterna är för svåra är något vi ser i alla åldrar, säger Jannike Tillå, chef för kommunikation och samhällsnytta på Internetstiftelsen.

För myndigheter innebär det att användarvänlighet också blivit en säkerhetsfråga – eftersom bristande tillgänglighet riskerar att underminera tilliten till centrala samhällssystem.

AI tar plats – men källkritiken blir osäkrare

En annan tydlig trend är hur snabbt AI-verktyg har blivit en konkurrent till Google. Mer än hälften av de som använder AI ställer frågor direkt till en chattbot istället för att söka via traditionella sökmotorer. I befolkningen i stort är det drygt var femte.

Rapporten beskriver detta som början på ett möjligt paradigmskifte. Men när svaren formuleras av AI – ofta omskrivna och utan tydliga källhänvisningar – ställs högre krav på användarnas källkritiska förmåga. Felaktig information riskerar annars att spridas i en takt som är svår att kontrollera.

– När svaren kommer direkt i ett AI-verktyg blir förståelsen för hur tekniken fungerar och varifrån informationen kommer avgörande. Det är redan en stor utmaning, säger Jannike Tillå.

Bluffannonser sprids – men få agerar

Rapporten visar också att mer än hälften av svenskarna har stött på bluffannonser i sociala medier. Trots det är det bara en tredjedel som väljer att anmäla.

En förklaring är bristande förtroende för plattformarnas förmåga att agera. Många upplever att det är meningslöst att rapportera, eftersom det sällan leder till åtgärder.

– Med den enorma mängden bluffannonser och vilseledande innehåll är det inte rimligt att ansvaret ska ligga på enskilda användare. Techjättarna måste ta ett större ansvar för att hålla rent på sina plattformar, säger JannikeTillå.

Slutsats: Digitalisering med risker

Rapporten bekräftar att Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder, men att säkerheten i digitaliseringen inte kan tas för given. Från svårnavigerade vårdtjänster och AI-genererad information till bluffannonser i sociala medier – utmaningarna handlar i hög grad om tillit och skydd mot manipulation.

– Med Svenskarna och internet 2025 vill vi ge beslutsfattare ett underlag för att utveckla digitala tjänster på välinformerad grund, säger Internetstiftelsens vd Carl Piva.

Rapporten visar att nästa steg för Sverige inte bara handlar om fler digitala tjänster – utan om att bygga dem på ett sätt som stärker säkerheten för både individer och samhälle.