– 65 procent av svenskarna upplever att cyberhoten mot Sverige har ökat det senaste året. Samtidigt visar vår undersökning att så många som sex av tio inte regelbundet byter lösenord för digitala tjänster. Fyra av tio har inte säkerhetskopierat sin dator det senaste året och en tredjedel har inte uppdaterat virusskyddet. Det här ökar naturligtvis […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 28 augusti 2023
– 65 procent av svenskarna upplever att cyberhoten mot Sverige har ökat det senaste året. Samtidigt visar vår undersökning att så många som sex av tio inte regelbundet byter lösenord för digitala tjänster. Fyra av tio har inte säkerhetskopierat sin dator det senaste året och en tredjedel har inte uppdaterat virusskyddet. Det här ökar naturligtvis sårbarheten, säger Magnus Lindkvist, ansvarig för cybersäkerhet på PwC Sverige.
Undersökningen visar också att så få som 16 procent tror att svenska myndigheter klarar av att stå emot en cyberattack.
– Det är naturligtvis oroande att tilliten till statlig verksamhets cybersäkerhet är så pass låg. Här behövs det förtroendestärkande åtgärder, parallellt med ytterligare resurser och utbildning inom myndighetssverige, menar Magnus Lindkvist.
29 procent av respondenterna menar att det känns tryggt att alltid ha kontanter i plånboken. Men det finns stora skillnader beroende på ålder. Bland respondenter över 65 år har 45 procent kontanter som en extra trygghet, medan endast 19 procent av de som är mellan 18-29 år ger samma svar.
49 procent upplever att deras kortuppgifter är trygga när de handlar via internet. Även här är det en skillnad mellan respondenter i olika åldrar. Medan 56 procent i gruppen 18-29 år litar på att deras uppgifter är skyddade när de betalar på internet, ger endast 42 procent av de som är över 65 år samma svar.
Många lagrar foton men även olika slags dokument i molntjänster, men trots det känner sig endast 41 procent i hög eller mycket hög utsträckning trygga med detta. 53 procent i gruppen 18-29 år upplever trygghet, medan endast 32 procent ger samma svar i åldersgruppen över 65 år. – Resultaten visar att många aktörer behöver arbeta mer med att skapa ökad trygghet i den digitala miljön. I slutändan är den tilliten avgörande för affärsutvecklingen, avslutar Magnus Lindkvist.
ANNONS
Linda Kante
#cyberhot
#cybersäkerhet
#pwc
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.