– Säkerhetscenter är ett konkret och skalbart verktyg som svarar direkt mot Brås uppdrag att stödja kommunernas samverkan med näringslivet och tillmötesgår alla aktörers behov, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.

Appen möjliggör en snabb och säker kommunikation mellan aktörer som kommun, polis och handlare – i realtid. I Helsingborg har appen varit i bruk i cirka ett halvår, och även om det är för tidigt att mäta konkreta effekter på brottsligheten, märks redan en förbättrad dialog och ökad benägenhet att rapportera händelser.

– Appen fungerar som en katalysator för dialog med näringslivet och stärker den lokala samverkan, säger Jelver. Det skapar bättre lägesbilder och därmed bättre beslutsunderlag för brottsförebyggande insatser.

Nina Jelver, Svensk Handel

Långsiktig strategi snarare än ad hoc-insatser

För att skydda användarnas integritet är appen strikt reglerad. Endast företag och organisationer med organisationsnummer kan använda tjänsten och se egna eller interna rapporter. Delning av känsliga personuppgifter, som bilder på misstänkta, är inte tillåten i appen – dessa inhämtas enbart av polis vid anmälan. Alla gruppmedlemmar i appen måste godkännas av en administratör.

För att skala upp användningen krävs enligt Svensk Handel ett tydligt kommunalt beslut om att inkludera näringslivet i det brottsförebyggande arbetet. Samtidigt understryks vikten av en långsiktig strategi snarare än ad hoc-insatser.

– Vi vet att en aktiv inkludering av handel och näringslivet gynnar alla, säger Jelver. Säkerhetscenter kan vara det verktyg som får fler kommuner att komma igång på riktigt.

Redan nu används appen av ett 20-tal kommuner på olika nivåer, och intresset ökar – inte minst hos SKR och Polismyndigheten. Med stöd från Svensk Handel hoppas man att fler kommuner ska upptäcka hur digital samverkan kan stärka tryggheten i hela landet.