RAPPORT: Svenska företag saknar strategier för att implementera AI
De svenska siffrorna visar, att trots det höga trycket på att företag måste arbeta aktivt med AI, är majoriteten av företagen i Sverige fast i planeringsfasen, eftersom de vill planera och förbereda sig väl innan en implementering av AI, för att inte drabbas av komplikationer i efterhand. Den globala undersökningen visar att majoriteten (84 procent) […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 29 maj 2024
De svenska siffrorna visar, att trots det höga trycket på att företag måste arbeta aktivt med AI, är majoriteten av företagen i Sverige fast i planeringsfasen, eftersom de vill planera och förbereda sig väl innan en implementering av AI, för att inte drabbas av komplikationer i efterhand.
Den globala undersökningen visar att majoriteten (84 procent) förväntar sig att implementationen av AI ska innebära många organisatoriska fördelar. Det anses ge störst värde när det kommer till produkt- och tjänsteinnovation, förbättrad extern och intern tillgång till data, samt kostnadsminskningar och marginalvinster. De svenska respondenterna i studien svarar att det finns en hög efterfrågan på att införa AI inom organisationen, och 96 procent av dessa respondenter anser sig vara väl förberedda att ta sig an den utmaning och omställning som medföljer.
Anledningen till denna försiktighet är att de svenska företagen i undersökningen verkar vilja hålla sig ödmjuka inför att AI kan vara en bubbla som kan komma att spricka om man inte planerar, implementerar och kommunicerar AI-omställningen på rätt sätt. Svenskarna anser att om implementeringen inte görs på rätt sätt, kan det enkelt sätta käppar i hjulen och skapa långsiktig problematik.
– För att kunna få ut maximalt värde av AI måste tekniken finnas genomgående i företagets samtliga processer och på alla avdelningar. Och för att kunna implementera detta i stor skala krävs ett tydligt strategiskt fokus. Man behöver ha en tydlig strategi för varje branschspecifikt användningsområde och se till att man har affärssystem och annan mjukvara på plats, där AI redan är inbyggt. Dessutom måste man tidigt investera i kompetensutveckling bland personalen. Precis som med IT-säkerhet behövs det för AI några som förstår tekniken på djupet, men för den breda massan handlar det om en förmåga att tolka och värdera det innehåll, rekommendationer och prognoser som skapas av AI, säger Dan Matthews, CTO på IFS.
Undersökningen visar dock att det finns två stora utmaningar att lösa innan en implementering av AI-teknik kan ske. Den största utmaningen för de svenska respondenterna i undersökningen, som de anser saktar ner AI-utvecklingen, är datakomplexitet (58 procent). Och vartannat företag (50 procent) svarar att de sitter fast i gamla icke molnbaserade system som gör att data blir svårtillgängligt. Med andra ord har molnmigrationen inte gått lika snabbt i Sverige som i andra länder, för globalt sett svarar endast 34 procent att de sitter fast i gamla icke molnbaserade system.
– Att ha rätt datavolym och rätt datakvalitet är avgörande för att AI-applikationerna som implementeras ska bli framgångsrika. Men att enbart få ordning på sin data räcker inte. För om denna data inte kan delas på grund av att man arbetar i gamla system som inte är skapade för smidig delning av data, då kan vi inte få ut det fulla värdet av AI-tekniken. Och detta är det största hindret som vi i Sverige måste lösa för att inte hamna efter i den tekniska utvecklingen, förklarar Dan Matthews.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.