RAPPORT: Microsoft fortfarande vanligast vid nätfiske
Microsoft har länge varit det mest populära varumärket och fortsätter vara det då knappt en tredjedel av allt nätfiske under fjärde kvartalet 2024 utgav sig komma från därifrån. Apple och Google låg båda på 12 procent, och LinkedIn var hack i häl med 11 procent. Under helgperioden vid fjolårets slut såg Check Point Softwares säkerhetsforskare […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 30 januari 2025
Bilden är AI-genererad
ANNONS
Microsoft har länge varit det mest populära varumärket och fortsätter vara det då knappt en tredjedel av allt nätfiske under fjärde kvartalet 2024 utgav sig komma från därifrån. Apple och Google låg båda på 12 procent, och LinkedIn var hack i häl med 11 procent.
Under helgperioden vid fjolårets slut såg Check Point Softwares säkerhetsforskare en stor ökning av nätfiskekampanjer med välkände klädesmärken. Det här gjordes främst med falska domäner som ser ut att vara officiella och med förfalskade erbjudanden på produkter. Här tror offer att de köper något från exempelvis Adidas eller Nike, men i själva verket tar cyberkriminella betalinformationen för att tömma kontot.
– Cyberkriminella blir allt skickligare på att imitera välkända varumärken. Nya verktyg så som AI sänker ribban för att begå nätfiske, vilket betyder att allt fler har möjligheten att genomföra dessa attacker på ett framgångsrikt sätt. Användare måste i lika hög takt bli bättre på att identifiera attacker och även uppdatera sina säkerhetssystem för att undvika att falla offer, säger Fredrik Sandström, säkerhetsexpert på Check Point Software.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.