Microsoft fortsätter att vara det mest utnyttjade varumärket i nätfiskeattacker, visar en ny rapport från it-säkerhetsföretaget Check Point Software. Företaget har nu släppt sin Brand Phishing Report för årets första kvartal, där man kartlägger vilka varumärken som cyberkriminella oftast imiterar för att stjäla känslig information från både företag och privatpersoner.

Under första kvartalet 2025 stod Microsoft bakom hela 36 procent av alla registrerade nätfiskeattacker, vilket är en ökning med fyra procentenheter jämfört med sista kvartalet 2024. Google och Apple behåller sina placeringar som tvåa och trea på listan, med 12 respektive 8 procent.

Webbplatser skapades för att efterlikna Mastercards hemsida

En av de största förändringarna i årets rapport är att Mastercard gör en oväntad återkomst som nummer fem på listan. Kortföretaget, som senast fanns med i tredje kvartalet 2023, har åter hamnat i cyberkriminellas blickfång efter en omfattande nätfiskekampanj i februari. Flera falska webbplatser skapades för att efterlikna Mastercards officiella hemsida, med syftet att lura till sig kreditkortsuppgifter och annan känslig information.

– Nätfiskeattacker som utnyttjar välkända och betrodda varumärken fortsätter att vara ett av de primära hoten i dagens cyberlandskap. Mastercards återkomst på listan belyser cyberkriminellas motivation att imitera även den finansiella sektorn för att komma åt känslig information. Såväl företag som privatpersoner måste vara vaksamma när de använder onlinetjänster – framför allt när det gäller känsliga finansiella uppgifter, säger Fredrik Sandström, säkerhetsexpert på Check Point Software.