ButiksDNA är ett rån- inbrotts- och stöldförebyggande koncept anpassat för detaljhandeln. Konceptet består av två delar, Rån- och inbrottsspray med DNAsamt Varumärkning med DNA. Rån- och inbrottsspray med DNA förebygger rån, inbrott (tobak, exklusiva varor m.m.) då DNA-tekniken kan installeras i tobakslager, entréer, skyltfönster, förbutiker, över utvalda varuställ med mera. Gärningspersoner och eventuellt stöldgods duschas med en unik […]
Linda Kante
Uppdaterad: 5 juli 2017Publicerad: 5 juli 2017
ButiksDNA är ett rån- inbrotts- och stöldförebyggande koncept anpassat för detaljhandeln. Konceptet består av två delar, Rån- och inbrottsspray med DNAsamt Varumärkning med DNA.
Monica Hallin, koncenchef Vindico Group.
Rån- och inbrottsspray med DNA förebygger rån, inbrott (tobak, exklusiva varor m.m.) då DNA-tekniken kan installeras i tobakslager, entréer, skyltfönster, förbutiker, över utvalda varuställ med mera. Gärningspersoner och eventuellt stöldgods duschas med en unik DNA-kod i samband med gärningen. Varumärkning med DNA är ett åtgärdspaket i syfte att motverka och förebygga organiserade stölder, så kallad ”hylltömning” och därmed försvåra för häleriverksamheten att sälja stöldgods från butiker vidare via andra försäljningskanaler.
Butikspersonal tvingas dagligen se på när organiserade stölder genomförs i butiken, stölder som tömmer hyllor och genomförs på ett, för personalen kränkande sätt. Gärningspersoner som genom sitt agerande under stöldräderna skapar en hotfull arbetsmiljö för människor som är där för att sköta sitt arbete och ta hand om sina kunder.
Med ButiksDNA blir försäljning av stöldgods från inbrott och butikshyllor via direkta stöldangrepp eller så kallade hylltömningar i butik, svårare att sälja öppet då varorna enkelt kan identifieras med en UV-ficklampa. Det försvårar för hälerimarknaden som är den olagliga verksamhet som styr efterfrågan på stöldgods.
UV-fluorescerande stöldgods som säljs ”öppet” via internet eller andra försäljningsverksamheter kan härledas till ett specifikt brottstillfälle och därmed godsets ägare.
Kosmetikkedjan Kicks har valt att inledningsvis påbörja installation av ButiksDNA i fem av sina butiker i Stockholmsområdet.
– ButiksDNA är ett utmärkt komplement till det säkerhetsarbete vi bedriver i våra butiker. Syftet med den nya tekniken är främst att skapa en trygg arbetsmiljö för vår personal genom att förebygga rån och inbrott samt försvåra för vidareförsäljning då våra produkter har stor efterfrågan och ett högt andrahandsvärde på hälerimarknaden, säger Ibrahim Akkawi, Security Liable Nordic på Kicks.
– Vi är stolta över att ha fått förtroendet att leverera ButiksDNA lösningar till Kicks butiker. Med sitt breda och åtråvärda kosmetiksortiment är Kicks produkter eftertraktade och att använda ButiksDNA för att skapa en tryggare arbetsmiljö för personalen ligger helt rätt i tiden. Vindico har testat ButiksDNA konceptet i över ett års tid i olika detaljhandelsverksamheter med mycket goda erfarenheter och positiva resultat, något som Kicks tagit del av och efter utvärdering valt att använda i sina butiker, säger Monica Hallin, vd på Vindico Group AB.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.