Samarbetet formaliserades genom ett Memorandum of Understanding (MoU) under Gastech-mässan i Milano. Tekniken har tidigare använts i landbaserade miljöer, men satsningen uppges vara ett av de första försöken att integrera kamerabaserad analys i marin säkerhetsutrustning.

Pilotprojekt pågående i Korea#hynda

Ett pilotprojekt pågår ombord på fartyget Sawasdee Sunrise i Korea, där HiCAMS integrerats med Consiliums Safety Management Interface Graphics (SMiG). Testet fokuserar på snabb detektion av rök, lågor och värmeutveckling.

Nästa konkreta tillämpning blir ombord på ett containerfartyg, där HiCAMS ska komplettera Consiliums Temperature Monitoring System (TMS). TMS övervakar temperatur i containrar under däck, medan HiCAMS övervakar laster ovanför däck för att upptäcka tidiga indikationer på rökutveckling.

– Det finns ett stort intresse för att kombinera beprövade lösningar som TMS med nya sätt att förstärka övervakningen där täckningen behöver bli bättre, säger Thobias Ernfridsson, CTO på Consilium Safety Group.

Han menar att projektet kan visa hur kamerabaserad detektion kan bli en del av framtida certifierade brandlarmssystem till havs.

Stora öppna ytor utmanar traditionella detektorer

Kamerabaserad branddetektion används idag i till exempel industribyggnader och logistikmiljöer. Enligt Consilium kan tekniken även vara relevant för öppna utrymmen där rökdetektorer reagerar sent, exempelvis fordonsdäck på färjor, kryssningsfartyg, fartygsatrium samt större lager- och handelslokaler.

– Kamerabaserad detektion kan övervaka betydligt större volymer och ge tidigare varningar, säger Ernfridsson.

Siktar på klassningsgodkännande

Nästa steg i projektet är dialog med klassificeringssällskap för att ta fram ett så kallat Approval in Principle (AIP), vilket krävs innan tekniken kan ingå i certifierade säkerhetslösningar för den maritima sektorn. Därefter kan ett fullskaligt proof-of-concept genomföras.