Consilium och Hyundai testar kamerabaserad AI-detektion av bränder till havs
Consilium Safety Group och sydkoreanska Hyundai Heavy Industries inleder ett pilotprojekt för att använda AI-baserade kameror som del av certifierade brandlarmsystem ombord på fartyg. Tekniken bygger på Hyundais kameraplattform HiCAMS, som i realtid analyserar videoströmmar för att upptäcka rök och lågor.
Linda Kante
Uppdaterad: 19 november 2025Publicerad: 19 november 2025
Samarbetet formaliserades genom ett Memorandum of Understanding (MoU) under Gastech-mässan i Milano. Tekniken har tidigare använts i landbaserade miljöer, men satsningen uppges vara ett av de första försöken att integrera kamerabaserad analys i marin säkerhetsutrustning.
Pilotprojekt pågående i Korea#hynda
Ett pilotprojekt pågår ombord på fartyget Sawasdee Sunrise i Korea, där HiCAMS integrerats med Consiliums Safety Management Interface Graphics (SMiG). Testet fokuserar på snabb detektion av rök, lågor och värmeutveckling.
ANNONS
Nästa konkreta tillämpning blir ombord på ett containerfartyg, där HiCAMS ska komplettera Consiliums Temperature Monitoring System (TMS). TMS övervakar temperatur i containrar under däck, medan HiCAMS övervakar laster ovanför däck för att upptäcka tidiga indikationer på rökutveckling.
– Det finns ett stort intresse för att kombinera beprövade lösningar som TMS med nya sätt att förstärka övervakningen där täckningen behöver bli bättre, säger Thobias Ernfridsson, CTO på Consilium Safety Group.
Han menar att projektet kan visa hur kamerabaserad detektion kan bli en del av framtida certifierade brandlarmssystem till havs.
Stora öppna ytor utmanar traditionella detektorer
Kamerabaserad branddetektion används idag i till exempel industribyggnader och logistikmiljöer. Enligt Consilium kan tekniken även vara relevant för öppna utrymmen där rökdetektorer reagerar sent, exempelvis fordonsdäck på färjor, kryssningsfartyg, fartygsatrium samt större lager- och handelslokaler.
– Kamerabaserad detektion kan övervaka betydligt större volymer och ge tidigare varningar, säger Ernfridsson.
Siktar på klassningsgodkännande
Nästa steg i projektet är dialog med klassificeringssällskap för att ta fram ett så kallat Approval in Principle (AIP), vilket krävs innan tekniken kan ingå i certifierade säkerhetslösningar för den maritima sektorn. Därefter kan ett fullskaligt proof-of-concept genomföras.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.