Volvo Cars, Autoliv, ett företag som satsar mycket på bilsäkerhet och NVIDIA, ett Al – artificiell intelligens – och visuellt databehandlingsföretag, går samman för att utveckla avancerade system och mjukvara för självkörande bilar. De tre företagen kommer att arbeta tillsammans med Zenuity, ett nybildat mjukvaruutvecklings joint venture företag lika ägt av Volvo Cars och Autoliv […]
Linda Kante
Uppdaterad: 29 juni 2017Publicerad: 29 juni 2017
Volvo Cars, Autoliv, ett företag som satsar mycket på bilsäkerhet och NVIDIA, ett Al – artificiell intelligens – och visuellt databehandlingsföretag, går samman för att utveckla avancerade system och mjukvara för självkörande bilar.
De tre företagen kommer att arbeta tillsammans med Zenuity, ett nybildat mjukvaruutvecklings joint venture företag lika ägt av Volvo Cars och Autoliv för att utveckla nästa generations tekniker för självkörande bilar. Volvo Cars har åtagit sig att ha nivå 4 självkörande bilar till försäljning år 2021.
Som en del av överenskommelsen kommer Volvo Cars, Autoliv och Zenuity att använda NVIDIAs bilberäkningsplattform som en grund för sin egen avancerade mjukvaruutveckling, vilket för samman två av det mest respekterade företagen inom bilsäkerhet med ett av världens ledande företag inom artificiell intelligens.
– Detta samarbete med NVIDIA placerar Volvo Cars, Autoliv och Zenuity i förgrunden för den snabbt växande marknaden som utvecklar nästa generations autonoma köregenskaper och kommer att skynda på utvecklingen av Volvos egna kommersiellt tillgängliga självkörande bilar, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
– Artificiell intelligens är det viktigaste verktyget för att lösa den oerhört krävande utmaningen med självkörande bilar. Vi bygger detta på tidigare samarbete med Volvo Cars för att skapa produktionsklara fordon som kommer att köra körning säkrare, leda till grönare städer och minska trängseln på våra vägar, säger Jensen Huang, vd på NVIDIA.
– Med NVIDIA har vi full tillgång till den ledande AI-datorplattformen för autonom körning. Autoliv, Volvo Cars och NVIDIA delar samma vision för säker autonom körning. Samarbetet kommer att bli ett fortsatt tillskott för att utveckla våra ledande erbjudanden till marknaden inom ADAS och autonom körning, säger Jan Carlsson, vd på Autoliv.
Volvo Cars, Autoliv, Zenuity och NVIDA kommer att arbeta tillsammans för att utveckla system som kan utnyttja djuplärande – en form av artificiell intelligens – som kan känna igen föremål i omgivningen, förutse potentiella faror och navigera säkert.
Dessa system jämför i realtid sannolik situationsmedvetenhet med en känd högupplöst karta, som gör det möjligt för dem att planera en säker rutt och köra exakt efter den, och som anpassar sig efter föränderliga omständigheter. De klarar också att utföra andra kritiska funktioner som sömlösa kamerainmatningar för att skapa en fullständig surround-vy av bilen
Zenuity kommer att tillhandahålla självkörande mjukvara till Volvo Cars. På samma gång kommer Autoliv också att sälja mjukvara till tredje part och då använda företagets etablerade och breda försäljnings, marknads, och- distributionsnätverk.
ANNONS
Linda Kante
#självkörandefordon
#volvo
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.