En ny rapport av Frost & Sullivan, framtagen på uppdrag av Dell Technologies, visar att fordonsindustrin står inför stora utmaningar – med växande datamängder och ökade krav kring både ekosystem och infrastruktur.

I rapporten svarar flera av världens ledande biltillverkare på hur de ser utvecklingen av fordon fram till år 2030. Och det är tydligt att de pressas från flera håll. Dels börjar allt fler techjättar visa intresse för fordonsmarknaden, dels kräver utvecklingen mot självkörande bilar att biltillverkarna hittar nya intäktsströmmar kopplade till sina fordon.

– Både det tekniska ekosystemet och infrastrukturen hos fordonstillverkarna behöver utvecklas rejält. Om de misslyckas riskerar de framöver att endast bli hårdvarutillverkare medan mjukvarujättarna tar hem den stora delen av vinsten, säger Dick Dragemark, enterprise presale manager, på Dell Technologies.

En prioriterad fråga för fordonsindustrin är hur man ska hantera all data som skapas av uppkopplade och självkörande fordon, och utveckla tjänster utifrån detta. Sammanställningen visar att en uppkopplad bil i nuläget producerar ungefär 100-300 MB data per månad. Samtidigt producerar testexemplar av självkörande fordon ungefär 4TB data. Framöver väntas de producera cirka 10TB data per dag och fordon.

– Det här kräver rätt hantering och hög säkerhet kring vad som ska lagras och processas. Samtidigt upplever många biltillverkare att det inte ligger i deras kärnverksamhet att hantera dessa stora datamiljöer. Många stora organisationer har ett mönster av att göra saker som de alltid har gjort, och när beslut tas blir det som att vända en oljetanker. Det tar tid och andra hinner förbi.

– Utvecklingen av uppkopplade och självkörande fordon kan inte ske enbart hos fordonstillverkarna, och just därför är dessa strategiska partnerskap jätteviktiga. Men oavsett partnerskap måste tillverkarna fokusera mer på hur de ska ta hand om all data.