Antalet flygolyckor har minskat med 90 procent i västvärlden de senaste 30 åren. Förklaringen är arbetet i vad man kallar en ”juste culture”.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– Nu vill vi införa samma sätt att arbeta med säkerhet och kvalitet inom vården, säger Robert Denkert, pilot på flygbolaget Thomas Cook Airlines, som tillsammans med SAS-piloten Peter Sundlöf startat företaget Safety Focus.
När misstag från en pilot görs rapporteras detta genast i flygbolagets interna rapporteringssystem. Incidenter, små som stora, är grunden för ett proaktivt förbättringsarbete. Procedurer, rutiner och teknik synas för att misstag inte ska upprepas.
Och om inte felet uppkommit på grund av ett medvetet handlande så bestraffas inte försummelser. Det rapporteras inte heller externt, så länge det inte är fråga om rena haverier. Då används ett haverirapportsystem, på samma sätt som Lex Maria-systemet inom vården.
– Det som saknas inom vården är det proaktiva förbättringssystem som vi har inom flyget. Om man gör fel inom vården är risken väldigt stor att man bestraffas. Yrkesgrupper berättar att det leder till att väldigt många händelser som skulle kunna leda till förbättringar aldrig rapporteras, säger Robert Denkert.
Mikaela Ridelberg skrev en avhandling om patientsäkerhet 2016 och hon arbetar som verksamhetsutvecklare inom närsjukvården i Örebro, bland annat med patientsäkerhet.
Under arbetet med sin avhandling noterade hon avsaknaden av en struktur för att skapa lärande inom den offentliga vården, trots att många arbetar mer och mer med patientdelaktighet och använder avvikelsesystem.
– Man jobbar sig inte igenom den här kulturen, tassar för mycket på tå för varandra och frågar sig inte varför något går fel. Det gör att man ofta stannar för tidigt och att få åtgärder görs på systemnivå, säger hon.
Läs mer på Svenskt Näringslivs hemsida.