Unga männsikor får inte tillräcklig utbildning inom cybersäkerhet
Generation Z är den största generationsgruppen någonsin och utgör cirka 30 procent av världens befolkning. Generationsgruppen inkluderar människor som är födda mellan 1997 och 2012 och står näst på tur att forma framtidens digitala arbetsliv. I en ny undersökning framkommer att cybersäkerhet ligger högt på agendan. Faktum är att en majoritet av generationsgruppen, 56 procent, uppger […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 3 oktober 2023
Generation Z är den största generationsgruppen någonsin och utgör cirka 30 procent av världens befolkning. Generationsgruppen inkluderar människor som är födda mellan 1997 och 2012 och står näst på tur att forma framtidens digitala arbetsliv. I en ny undersökning framkommer att cybersäkerhet ligger högt på agendan. Faktum är att en majoritet av generationsgruppen, 56 procent, uppger att de vill se bättre lagstiftning och större investeringar i cybersäkerhet framöver.
– Det här är en generation som i mångt och mycket växt upp på nätet och både sett dess möjligheter och utmaningar och därför är det nog naturligt att de värderar cybersäkerhet högt och ställer högre krav på samhället att lyckas inom området, säger Adnan Mahmood, cybersäkerhetsexpert på Dell.
Den här generationen möter också ett alltmer digitalt samhälle och arbetsliv där digital kompetens blir allt viktigare. Undersökningen visar dock att endast 16 procent av de tillfrågade är nöjda med sin nuvarande digitala kompetensnivå, dessutom upplever fler än en tredjedel, 37 procent, att skolan inte gett dem de tekniska färdigheter som de behöver för deras planerade karriärer.
– Det är tydligt att skolan måste ta ett tydligt ansvar för elevernas digitala kompetens och hjälpa elever att både förstå och kunna använda digital teknik, men även exempelvis att kunna hitta, utvärdera, sammanställa och kommunicera information, säger Adnan Mahmood.
Digital kompetens handlar också mycket om att säkert kunna använda teknik och konsumera innehåll på ett säkert sätt. Undersökningen visar att generation Z inte fått den cybersäkerhetskunskap som de efterfrågat i skolan. Istället har många själva fått försöka lära sig via nätet och sociala medier.
– Den här generationen kommer möta ett ständigt föränderligt och växande landskap av cyberhot och vi som samhälle måste erbjuda resurser som gör våra unga förberedda på detta och redan nu satsa mer på både lagstiftning och bättre utbildning inom området,säger Adnan Mahmood.
ANNONS
Linda Kante
#cybersäkerhet
#dell
#genz
#unga
#utbildning
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.