Undersökning: Reseföretag måste stärka cybersäkerheten för att behålla kunder
En ny internationell undersökning från betalningsspecialisten Outpayce och resejätten Amadeus visar att betalningssäkerhet blivit avgörande för resenärers val av reseföretag. Studien, som omfattar 4 500 resenärer på fem marknader, pekar på ett utbrett behov av ökat förtroende – och växande oro för bedrägerier. Hela 72 procent av de tillfrågade säger att de skulle välja ett […]
Linda Kante
Uppdaterad: 29 april 2025Publicerad: 29 april 2025
Close up view of contactless payment
En ny internationell undersökning från betalningsspecialisten Outpayce och resejätten Amadeus visar att betalningssäkerhet blivit avgörande för resenärers val av reseföretag. Studien, som omfattar 4 500 resenärer på fem marknader, pekar på ett utbrett behov av ökat förtroende – och växande oro för bedrägerier.
Hela 72 procent av de tillfrågade säger att de skulle välja ett reseföretag med starkt rykte för säker handel. Samtidigt litar 35 procent inte på att reseföretag skyddar deras betalningsuppgifter. Två tredjedelar uppfattar dessutom att bedrägerierna ökar globalt.
– Det framgår tydligt av den här undersökningen att det finns ett problem med uppfattningen om säkerhet, vilket gör det svårare att leverera smidiga betalningar med ett klick. Omtalade dataintrång har minskat konsumenternas förtroende och branschen måste vidta proaktiva åtgärder för att återuppbygga förtroendet, säger Jean-Christophe Lacour, SVP & global head of Product amadeus, #outpayce& delivery på Outpayce från Amadeus.
Häften avbryter sin bokning vis 2FA
Enligt rapporten har hälften av alla tillfrågade någon gång utsatts för betalningsbedrägeri. I Brasilien är siffran så hög som 90 procent. Undersökningen visar också att 63 procent inte vill spara sina kortuppgifter hos reseföretag, främst av rädsla för dataintrång och obehöriga uttag. En tredjedel uppger att de helt saknar tillit till att resebolag kan hålla deras uppgifter säkra.
Trots oro kring säkerhet har tvåfaktorsautentisering (2FA), som numera används vid de flesta reseköp inom Europa enligt PSD2-direktivet, fått övervägande positiv respons. Tre av fyra uppger att det är enkelt att använda, men nästan hälften har ändå avbrutit en bokning i samband med att de ombetts genomföra 2FA – en högre andel än i andra branscher.
För att öka säkerheten och samtidigt minska friktionen i betalningsflödet lyfter rapporten fram tekniken tokenisering som en möjlig lösning. Den byter ut känsliga kortuppgifter mot en säker ”token”, vilket gör att reseföretaget aldrig behöver lagra kundens kortdata.
– Nya metoder som ”tokenisering” och lösningar för bedrägeriscreening med modeller som tränas specifikt på uppgifter om reseköp kan verkligen bidra till att göra betalningsupplevelsen säkrare, avslutar Christophe Lacour.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#betalsäkerhet
#cybersäkerhet
#korthantering
#outpayce
#resesäkerhet
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.