Close up view of contactless payment

En ny internationell undersökning från betalningsspecialisten Outpayce och resejätten Amadeus visar att betalningssäkerhet blivit avgörande för resenärers val av reseföretag. Studien, som omfattar 4 500 resenärer på fem marknader, pekar på ett utbrett behov av ökat förtroende – och växande oro för bedrägerier.

Hela 72 procent av de tillfrågade säger att de skulle välja ett reseföretag med starkt rykte för säker handel. Samtidigt litar 35 procent inte på att reseföretag skyddar deras betalningsuppgifter. Två tredjedelar uppfattar dessutom att bedrägerierna ökar globalt.

– Det framgår tydligt av den här undersökningen att det finns ett problem med uppfattningen om säkerhet, vilket gör det svårare att leverera smidiga betalningar med ett klick. Omtalade dataintrång har minskat konsumenternas förtroende och branschen måste vidta proaktiva åtgärder för att återuppbygga förtroendet, säger Jean-Christophe Lacour, SVP & global head of Product amadeus, #outpayce& delivery på Outpayce från Amadeus.

Häften avbryter sin bokning vis 2FA

Enligt rapporten har hälften av alla tillfrågade någon gång utsatts för betalningsbedrägeri. I Brasilien är siffran så hög som 90 procent. Undersökningen visar också att 63 procent inte vill spara sina kortuppgifter hos reseföretag, främst av rädsla för dataintrång och obehöriga uttag. En tredjedel uppger att de helt saknar tillit till att resebolag kan hålla deras uppgifter säkra.

Trots oro kring säkerhet har tvåfaktorsautentisering (2FA), som numera används vid de flesta reseköp inom Europa enligt PSD2-direktivet, fått övervägande positiv respons. Tre av fyra uppger att det är enkelt att använda, men nästan hälften har ändå avbrutit en bokning i samband med att de ombetts genomföra 2FA – en högre andel än i andra branscher.

För att öka säkerheten och samtidigt minska friktionen i betalningsflödet lyfter rapporten fram tekniken tokenisering som en möjlig lösning. Den byter ut känsliga kortuppgifter mot en säker ”token”, vilket gör att reseföretaget aldrig behöver lagra kundens kortdata.

– Nya metoder som ”tokenisering” och lösningar för bedrägeriscreening med modeller som tränas specifikt på uppgifter om reseköp kan verkligen bidra till att göra betalningsupplevelsen säkrare, avslutar Christophe Lacour.