För andra året i rad kartlägger Heidrick & Struggles företagsledares syn på framtida utmaningar. Årets upplaga, CEO and Board Confidence Monitor 2025, visar på fortsatt oro inför 2025. Enkätsvar insamlade i november 2024 från 930 vd:ar och styrelseledamöter världen, över visar att de största orosmolnen och utmaningarna är ekonomisk och geopolitisk osäkerhet, cybersäkerhetsrisker och svårigheter att […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 11 mars 2025
För andra året i rad kartlägger Heidrick & Struggles företagsledares syn på framtida utmaningar. Årets upplaga, CEO and Board Confidence Monitor 2025, visar på fortsatt oro inför 2025. Enkätsvar insamlade i november 2024 från 930 vd:ar och styrelseledamöter världen, över visar att de största orosmolnen och utmaningarna är ekonomisk och geopolitisk osäkerhet, cybersäkerhetsrisker och svårigheter att attrahera och behålla kompetens. Andelen ledare som känner sig trygga i hanteringen av ekonomisk osäkerhet minskar dessutom, och utgör 35 procent i år jämfört med 42 förra året.
Techledare tryggast i cybersäkerhetsfrågor
Samtidigt har självförtroendet att möta vissa av utmaningarna ökat det senaste året. Andelen företagsledare som känner sig väldigt eller helt trygga med att möta cybersäkerhetsrisker har ökat från 40 till 50 procent. Andelen är särskilt stor inom techsektorn, med hela 75 procent som känner sig väldigt eller helt trygga.
Sara Råsmar
– Företagsledare lever i en intensiv tid av ständig förändring, och det är naturligt att de känner en viss osäkerhet. Men det är glädjande att se att tillförsikten ökar på vissa områden. Det visar att företagen anpassar sig till sin nya verklighet och blir bättre rustade att hantera framtidens utmaningar, säger Sara Råsmar på Heidrick & Struggles Sverige.
Fortsatt oro för successionsplanering
Resultaten visar också att successionsplanering, det vill säga strukturen för framtida chefsbyten, fortsätter att vara ett orosmoln för många. Andelen respondenter som känner stort förtroende inför sin organisations successionsplan är endast en knapp tredjedel, 29 procent.
– Successionsplanering är en av de viktigaste uppgifterna för en styrelse. Trots det visar vår undersökning att många företag fortfarande inte har en tillräckligt robust process på plats. Alltför många saknar en tydlig plan för hur de ska ersätta nyckelpersoner i ledningen, vilket kan skapa problem i framtiden. Det är en risk som företagen måste ta på allvar, avslutar Sara Råsmar.
ANNONS
Linda Kante
#chefer
#cybersäkerhet
#geopolitik
#heldrick&struggles
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.