I AddSecures undersökning, som tittar närmre på hur personalen inom olika boendeverksamheter och socialt arbete upplever tryggheten, framkommer det att otryggheten ofta förvärras vid ensamarbete och hembesök hos vårdtagare. Bland de situationer som upplevs mest otrygga nämns interaktion med utåtagerande individer, obehöriga besökare och interna konflikter mellan vårdtagare. Nästan hälften av de tillfrågade uppger att de varit i situationer där de borde ha larmat.
− Alla har rätt till en trygg arbetsmiljö. Det vi sett på senare år, som bekräftats genom bland annat undersökningar av Arbetsmiljöverket, är att hot och våld blivit ett allt större arbetsmiljöproblem. Branscher som sticker ut är bland annat ensamarbetare och olika former av omsorg och sociala tjänster. När vi frågar våra kunder inom dessa arbetsgrupper om vilka verktyg eller metoder de främst arbetar med för att skapa trygghet nämner en majoritet förebyggande åtgärder, där bland annat larm är en viktig säkerhetsåtgärd, säger Peter Johansson, affärsområdeschef Smart Alarms på AddSecure.
Larm, eller möjligheten att larma, anses vara ett viktigt verktyg för att säkerställa säkerheten både för medarbetare och klienter. 4 av 5 av de intervjuade svarade att möjligheten att larma ökar känslan av trygghet på jobbet.
− Att trygga utsatta yrkesgrupper har länge varit ett av våra största fokusområden på AddSecure. Vi tror att en god kombination av tekniska kommunikations- och larmlösningar, samt förebyggande utbildningsinsatser, skapar tryggare arbetsmiljöer. Det kan också hjälpa arbetsgivare att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav om ensamarbete, och hot och våld i arbetsmiljön. Med vår nya guide vill vi rikta fokus på problematiken och öka medvetenheten kring de åtgärder som kan öka tryggheten inom socialtjänst och boendeverksamheter, säger Peter Johansson.