I en ny global undersökning som presenteras i samband med Ciscos event Cisco Live EMEA, uppger 80 procent av respondenterna att de har bra översikt över möjligheterna med AI. Fler än hälften, 53 procent, upplever dock att de redan förlorat konkurrenskraft på grund av att investeringarna inte varit tillräckliga och fler än 70 procent är oroliga över att tappa mark mot konkurrenter i den framtida tekniska kapplöpningen.
Bland de faktorer som kan minska konkurrenskraften lyfts högre operativa kostnader och minskad produktivitet, vilket på sikt leder till krympande marknadsandelar. Den främsta bromsande faktorn är brist på kunskap och färdigheter kring AI, följt av begränsningar i infrastruktur och säkerhetsrisker.
Många möjligt fallgropar
Det är därför inte heller förvånande att 61 procent av företagsledarna anger förbättrad utbildningsnivå inom AI som en av de viktigaste åtgärderna för att förbättra situationen. Andra viktiga faktorer är utökad kapacitet i infrastrukturen, för databehandling och nätverk. Endast 1,7 procent av respondenterna uppger att de inte behöver genomföra några åtgärder utan är ”redo för AI”.

– Det som är mest positivt med dessa resultat är att det visar på insikten att AI är ett mycket komplext ämne, med många möjliga fallgropar, och att det finns en stor kunskapstörst hos de näringslivsledare som ska ha det yttersta ansvaret för att genomdriva förändringarna, säger Thomas Brännström, CTO på Cisco Sverige:
– Det är ett gemensamt ansvar hos oss organisationer som utvecklar tjänster och infrastruktur för AI att göra det på ett sätt med tydlig och lättbegriplig affärsnytta. Det underlättar omställningen, och bidrar till ökad kunskap, bibehållen framtidstro och minskad osäkerhet.