UNDERSÖKNING: Endast en av fyra organisationer är cybersäkra dygnet runt
De tre största bristerna inom cyberförsvaret som de svenska respondenterna avslöjade var: Att en majoritet av de svenska företagen inte lyckas uppnå dessa grundläggande cybersäkerhetsstandarder kan kopplas tillbaka till ett bristande ledarskap och ansvarstagande i toppen av organisationen. Drygt en tredjedel (36 procent) av de tillfrågade i Sverige hävdar att deras ledning inte anser att […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 20 september 2024
De tre största bristerna inom cyberförsvaret som de svenska respondenterna avslöjade var:
Tillräcklig bemanning för att hålla organisationen säkrad mot de ständiga cyberhot de står inför, dygnet runt, året runt – vilket bara 25 procent har.
Regelbunden utbildning i cybermedvetenhet och -säkerhet för alla anställda (31 procent).
Användning av en passande kombination av internt och externt hanterande tjänster (33 procent).
Att en majoritet av de svenska företagen inte lyckas uppnå dessa grundläggande cybersäkerhetsstandarder kan kopplas tillbaka till ett bristande ledarskap och ansvarstagande i toppen av organisationen. Drygt en tredjedel (36 procent) av de tillfrågade i Sverige hävdar att deras ledning inte anser att cybersäkerhet är deras ansvar. Endast 23 procent instämde inte alls i det påståendet.
Inställningen varierar
Denna diskrepans kan vara anledningen till att mer än två av fem (42 procent) av de svenska respondenterna är bekymrade över att deras organisations inställning till cyberrisker är inkonsekvent och varierar från månad till månad.
– Brist på tydligt ledarskap inom cybersäkerhet kan ha en förlamande effekt på en organisation, vilket leder till reaktivt, uppdelat och oregelbundet beslutsfattande. Företagen behöver IT-säkerhetschefer som tydligt kommunicerar cybersäkerhet och cyberrisker och kopplar ihop det med affärsrisker för att engagera sina styrelser. Helst med en enda källa till sanning över hela attackytan, som sedan kan användas för att dela uppdateringar med styrelsen, kontinuerligt övervaka risker och automatiskt åtgärda problem för ökat cyberförsvar, säger Martin Fribrock, Sverigechef på Trend Micro.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#cybersäkerhet
#ledningsgrupp
#trendmicro
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.