• Digital säkerhet
  • Traditionell säkerhet
  • I FOKUS
  • Nyhetsbrev

UNDERSÖKNING: Datasäkerhet den avgörande faktorn för kundlojalitet

I det rådande världsläget med hög inflation är konsumenters lojalitet mot varumärken det senaste att påverkas. Låga priser har blivit allt viktigare, men samtidigt är datasäkerhet och investeringar i teknologi för kundservice avgörande för att ha en chans att behålla sina kunder. Däremot är chattbotar, trots den intensiva diskussionen kring AI, inte högt prioriterat för konsumenterna. Detta visar en ny undersökning om kundupplevelser.

-

SaaS-bolaget ServiceNow utförde under våren 2023 en undersökning om kundupplevelser. Undersökningen inkluderade nio länder, bland annat Sverige, Nederländerna, Frankrike och Italien. Studien visar att svenska konsumenter värderar datasäkerhet (92 procent) och personlig och snabb kundservice (94 procent) högt. Sju av tio svenskar (72 procent) säger att de är mindre lojala mot varumärken nu än för två år sedan, framför allt av ekonomiska skäl och för att de föredrar det billigaste alternativet (47 procent). 

Lojaliteten har påverkats av ökad konkurrens och konsumenternas nyfikenhet att prova varumärken som de sett på sociala medier. För att kunna behålla kunderna har investeringar i kundupplevelsen därmed blivit avgörande – och särskilt för målgruppen 18-34 år, där hela 66% anser att det är viktigt. Däremot visade det sig att chattbotar är mindre betydelsefulla för konsumenterna. 

– Företag kan och bör inte konkurrera bara på pris. Det är avgörande för kunderna att de känner sig förstådda och hela sju av tio säger att det skulle öka deras lojalitet. Att inte satsa på kundupplevelsen kan stå företag riktigt dyrt då mer än hälften skulle välja att återkomma till ett bolag som investerar i teknologi för bättre kundservice. Det framkommer också att dagens chattbotar inte kommit tillräckligt långt för att de ska vara viktiga för kunder, men med den snabba utvecklingen vi ser idag inom AI skulle detta kunna se helt annorlunda ut inom en väldigt snar framtid, säger Helge Fjelberg, Nordic Leader på ServiceNow. 

Retail var den bransch som ansågs ha bäst kundservice idag, medan fintech låg sämst till. För samtliga branscher som undersöktes var email den kommunikationskanal som de flesta föredrog. För den ledande branschen, retail, låg kommunikation via appar på andra plats. För de flesta andra branscher låg callcenters som den föredragna kommunikationskanalen, efter mail. När det kom till chattbotar svarade 43 procent att det viktigaste var att få sina problem lösta medan 42 procent uppgav att det viktigaste var att känna sig förstådda. Det är dessutom viktigt för en femtedel av respondenterna att det tydligt framgick att det är en chattbot man kommunicerar med.

Under ett år när nya teknologier som ChatGPT har fått mycket uppmärksamhet är konsumenterna mer säkerhets- och datamedvetna än någonsin. Företag som misslyckas med att fokusera på säkerheten riskerar att hamna efter när det gäller att stärka varumärkeslojalitet, oavsett bransch. Undersökningen visade att säkerhet nu ses som den mest avgörande faktorn (67 procent) i affärer med ett företag. Faktum är att datasäkerhet till och med överträffar andra faktorer som till exempel svarstider och smidig service. 

REKLAMSAMARBETE

Informationssäkerhet måste skapas längs hela leverantörskedjan

I en tid av ökad digitalisering och allt mer komplexa hotbilder är kontroll av leverantörskedjor kritiskt för att skydda samhällsviktig verksamhet. Eftersom dagens tekniska...

FLER NYHETER

Lär av brandsäkerhet – it-säkerhet är mer än bara nästa cyberangrepp

Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Historiskt har cybersäkerhet betraktats som ett ansvarsområde för it-avdelningen. Men med åren har vi...

REKLAMSAMARBETE

Kurs i NIS2 förbereder företag för kommande cybersäkerhetskrav

Från tisdag till torsdag vecka 6 och vecka 11 erbjuds två tredagars distanskurser med fokus på det kommande NIS2-direktivet, som väntas bli lag i...

UNDERSÖKNING: Kunskapsbrister bromsar AI-utvecklingen

I en ny global undersökning som presenteras i samband med Ciscos event Cisco Live EMEA, uppger 80 procent av respondenterna att de har bra...

REKLAMSAMARBETE

6 Reasons to choose Milestone XProtect

In today’s dynamic world, basic video recording barely scratches the surface of what your security system needs. You require a vigilant security posture, capable...

Ny undersökning granskar säkerhetsrisker med Deepseek och andra AI-modeller

Cisco beskriver processen och resultaten i en ny bloggpost. Forskarna har använt sig av prompter från Harmbench, ett standardiserat ramverk för att automatisera simulerade cyberattacker för...

Presto byter vd

Staffan Pehrson har lång erfarenhet från olika branscher och har haft ledande befattningar på företag som Ericsson, Nefab och Anticimex.– Jag är ödmjuk inför...

REKLAMSAMARBETE

”Vi delar syfte – stärka Sveriges förmåga att hantera komplexa säkerhetsutmaningar”

Hallå där Pernilla Hörnfeldt, Mötesplats Samhällssäkerhet, i år är ni med som sponsor av Säkerhetsgalan som går av stapeln den 30 september i Stockholm...

Avarn och Postnord lanserar nytt konccept för larmuttryckningar

– Larmet inkommer till larmoperatörerna, som vidarebefordrar det till våra utryckningsväktare, som åker ut till platsen för att säkerställa att laddboxen och fordonet återfår...

Cisco öppnar Point of Presence i Sverige

– Många av våra svenska kunder är verksamheter som redan kommit långt på sin molnresa och är globala organisationer. De kräver bästa möjliga säkerhetsnivå...

Grönt datacenter invigt i Eskilstuna

– Vi vill maximera samhällsnyttan per megawatt genom att bygga ekosystem. Vår första site som nu lanseras i Eskilstuna är ett ekosystem där energi...

IMY godkänner förslag om nya regler för registerkontroller i kommuner

Utredningen Utökade registerkontroller vid anställning i kommun föreslår utökade möjligheter för kommuner att kontrollera uppgifter om tidigare brottslighet för personer som utför vissa insatser i hemmet...

Svensk innovation stärker säkerheten på Wembley Stadium 

CRD Protections produkter var de enda som uppfyllde Wembleys och the FAs nya, hårda kravställningar, efter våldsamheterna under EURO 2020. Affären är en i...

Ny CIO hos Seriline

– Jag är mycket glad att få bli en del av teamet på Seriline och ser med spänning fram emot vad vi tillsammans kan...

TCS levererar AI till den europeiska flyg- och försvarsindustrin

Leveranscentret har som syfte att underlätta AI-driven transformation och främja innovation inom flygplansdesign, tillverkning och underhållsprocesser för TCS kunder i Europa. Detta omfattar bland...

Det är inte bara dina data som skadas av en hackerattack – det gör dina anställda också

Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Alla som har blivit utsatta för bedrägeri, stöld, överfall eller en cyberattack känner till...

Sveriges första militära satellit uppskjuten i rymden

Rymdens roll som en strategisk och operativ domän blir tydligare för allt fler aktörer, inklusive Nato och EU. Satelliten, GNA-3, opereras av Försvarsmakten och är...

Cybersäkerhetskollen: Sex av tio företag brister i säkerhetsarbete

Förutom att Cybersäkerhetskollen 2024 visar på allvarliga brister i cybersäkerhetsarbetet hos en majoritet av de samhällsviktiga verksamheterna, visar mätningen också att endast 8 av 120 deltagande...

Lär av brandsäkerhet – it-säkerhet är mer än bara nästa cyberangrepp

Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Historiskt har cybersäkerhet betraktats...