TRYGGHETSBAROMETERN: Brottsutsattheten inom handeln ökar
Totalt är det 45 procent av butikerna som utsatts för brott eller hotfullt beteende den senaste tiden. Detta är en ökning jämfört med det tredje kvartalet, då siffran var 41 procent. Kvartalets Trygghetsbarometer är ytterligare en bekräftelse på den tuffa situation handlare och dess anställda möter varje dag. – Regeringen har utryckt ambitionen om att kraftigt […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 11 januari 2024
Totalt är det 45 procent av butikerna som utsatts för brott eller hotfullt beteende den senaste tiden. Detta är en ökning jämfört med det tredje kvartalet, då siffran var 41 procent. Kvartalets Trygghetsbarometer är ytterligare en bekräftelse på den tuffa situation handlare och dess anställda möter varje dag.
– Regeringen har utryckt ambitionen om att kraftigt minska mängdbrotten genom en rad olika verktyg, exempelvis genom att se över lagen om tillträdesförbud. Detta är någonting som vi givetvis välkomnar, men fina ord räcker inte. Våra medlemmar behöver se handling här och nu, säger Nina Jelver, säkerhetschef, Svensk Handel.
Nina Jelver, Svensk Handel
Varje år stjäls det varor för ungefär 8,5 miljarder kronor inom handeln och det finns inga tecken på att den siffran är på väg att minska. Under det fjärde kvartalet ökar stölderna och 37 procent av handlarna uppger att de under den senaste veckan utsatts för stöld eller ringa stöld. Brottet ges sällan stora rubriker, men kontinuerliga stölder kan innebära ett minskat utbud för konsumenten, eller i värsta fall att butiker lämnar stöldbenägna områden.
– Vi har full förståelse för att Polisens resurser är begränsade, men handelns höga brottsutsatthet får stora samhälleliga effekter. Branschen är idag näringslivets största arbetsgivare, men till följd av brottsutsattheten och säkerhetsläget ser vi hur rekrytering blir ett allt större problem för många av våra medlemmar. Det måste ansvariga myndigheter ta i beaktning, fortsätter Nina Jelver.
En genomgående trend under de senaste åren har varit att alltför få brott inom handeln polisanmäls. Så är fallet även detta kvartal. 80 procent av alla stölder polisanmäldes inte. Anledningarna till detta kan vara flera, men det återkommande temat är att en polisanmälan sällan leder någonvart. Det tar tid och är en administrativ börda, som i slutändan allt som oftast inte leder till en fällande dom. Svensk Handel har länge varit kritiska till detta, och fortsätter arbeta för att fler brott ska leda till fällande dom, men uppmanar handlare att fortsätta anmäla alla brott.
– Vi vet att det ofta kan kännas lönlöst att polisanmäla alla de brott som begås i butik, men för att handelns brottsutsatthet ska komma högre upp på agendan hos Polismyndigheten krävs det att verkligheten också återspeglas i statistiken. Det är just genom att anmäla som vi kan påtala hur stora problemen inom handeln faktiskt är, säger Nina Jelver.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#butiker
#handel
#trygghetsbaromatern
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.