• Digital säkerhet
  • Traditionell säkerhet
  • I FOKUS
  • Nyhetsbrev

Tre fjärdedelar av företagen utsattes för varumärkesintrång 2017

-

CompuMark, som är verksamma inom varumärkesforskning och varumärkesskydd, visar i dag tisdag resultaten från deras senaste undersökning kring den globala omfattningen av varumärkesintrång. Undersökningen visar att nästan tre fjärdedelar av varumärken (74 procent) utsattes för varumärkesintrång under 2017, där fyra av tio upplever att intrången har ökat.

Rapporteringen kring vilken påverkan dessa varumärkesintrång har, i The Trademark Ecosystem: Insights from Intellectual Property Professionals around the world, visar att kundernas förvirring var den största effekten (44 procent), följt av förlusten av intäkter (40 procent), sänkt kundlojalitet (34 procent) och skador på ryktet (33 procent). En tredjedel av företagen sa att de var tvungna att byta namn på ett av sina varumärken som ett resultat av intrång, medan fler än hälften (56 procent) inledde rättsliga processer mot intrång av tredje part.

Teckna din prenumeration av Aktuell Säkerhet här

– Våra rapporter visar att varumärkesansökningar ökar. I och med enkelheten i att göra affärer på en global skala, en fortsatt ökning av nya spelare på marknaden och utbredningen av ytterligare kanaler som sociala medier är det svårare än någonsin idag att hitta ett unikt varumärke att registrera. Varumärken kommer att behöva arbeta hårdare än någonsin för att slåss mot intrång och med att minimera riskerna som de associeras med. Ett resultat av detta blir att övervakning av och sökningar på varumärken blir allt mer betydande och kommer att fortsätta vara det framöver, säger Jeff Roy, president, CompuMark.

Föga förvånande visar undersökningen att majoriteten av varumärkesansökningarna berör produkter eller tjänster, logotyper och bilder samt företagsnamn. Undersökningen avslöjar också intressanta internationella resultat kring ovanligare varumärkesansökningar. Yrkesverksamma inom varumärkesrelaterade frågor i Frankrike visade i högre utsträckning ett intresse kring varumärken för hashtags och ljud, där tyska svaranden ansökte för fler färg- och doftrelaterade varumärken.

Yrkesverksamma identifierade också en rad utmaningar som påverkar ansökningsprocessen, inklusive tidspress, budget, globalisering och brist på verktyg och resurser. Större budgetar (51 procent), bättre teknologi (49 procent) och mer resurser (48 procent) var frekvent förkommande bland svaren, som lösningar på dessa problem. Även Brexit har haft en påverkan på ansökningarna, där 22 procent av urvalet säger att de nu ansöker om fler brittiska varumärken, medan ytterligare 31 procent nu ansöker om varumärken inom EU i högre utsträckning än tidigare.

Forskningen beställdes av CompuMark, en avdelning inom Clarivate Analytics, global ledare inom pålitliga insikter och analyser för att accelerera innovationstakten. I undersökningen, som genomfördes av Vitreous World, tillfrågades 300 yrkesverksamma inom varumärkesfrågor från både interna och externa juridiska arbetsteam från USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike, för att ta pulsen på branschen och dess utmaningar idag.

Rapporten kan laddas ned här: http://www.compumark.com/trademark-ecosystem/

 

REKLAMSAMARBETE

Artificiell Intelligens inom Säkerhet: Hur AI Påverkar Din Roll

Utvecklingen av Artificiell Intelligens tvingar dig att kontinuerligt finjustera din säkerhetsstrategi för att vara förberedd på morgondagens hot och möjligheter.Security Leadership 2024 förser dig...

FLER NYHETER

Proofpoint lanserar ramverk för informationsskydd

Organisationer med komplexa behov letar efter mer omfattande lösningar som går utöver traditionella DLP-åtgärder. Hittills har branschen saknat ett praktiskt ramverk som tar itu...

REKLAMSAMARBETE

Säkerhet i världen, Europa och Sverige

Registreringen till Säkerhetsgalan slår upp dörrarna klockan tolv och sedan öppnas galan klockan 13 av värden Eva Hamilton. - När jag för första gången ledde...

Afactor anställer före detta polisinspektör

Hon kommer senast från Polismyndigheten där hon haft en anställning som polisinspektör och gruppchef på Utredningssektionen i Östergötland. Sara Saks har en bakgrund som...

REKLAMSAMARBETE

The Clean Feed – en podcast om hur vi gör Internet lite säkrare 

Besedo är ett svenskgrundat kunskapsföretag, inriktat på att öka kvalitet, kundnytta och värde för företag som har användargenererat innehåll på webben. Bland kunderna i...

UNDERSÖKNING: Hälften av svenska företag hävdar ingen påverkan av EU:s nya AI-lag

EU:s AI-lag trädde i kraft den 1 augusti med syftet att skydda medborgarnas rättigheter och säkerhet och ska samtidigt främja innovation. På frågan om...

Consilium förvärvar danskt brandsäkerhetsbolag

– Jag är glad att Daspos bli en del av Consilium. Synergierna med våra säkerhetslösningar kommer att öka värdet för våra kunder och förbättra...

REKLAMSAMARBETE

”Generativ AI är fullkomligt avgörande för effektiv cybersäkerhet – både nu och i framtiden”

Den 13 juni, klockan 9.30, bjuder Aktuell Säkerhet och SentinelOne in till ett frukostwebinar om hur du kan använda generativ AI för effektivare cybersäkerhet,...

Förtroendet för biometri ökar – var tredje svensk vill låsa upp allt med fingeravtryck

– Sverige står på tröskeln till en revolution inom digital identitet. Vår undersökning visar på en anmärkningsvärd förändring i konsumenternas attityder, där svenskar i...

Ny Sverigechef för Assa Abloy Opening Solutions

Jerker Krabbe har nyligen tillträtt som chef för Assa Abloy Opening Solutions svenska verksamhet. Jerker Krabbe kommer närmast från Eton Systems, där han varit...

Ängelholm kommun satsar på brottsförebyggande arbete i den digitala miljön

- Tillsammans med polisen fortsätter Stiftelsen Tryggare Sverige att utbilda barn till cyberagenter, där de får lära sig om cybersäkerhet, desinformation, nätfiske, penningtvätt, bedrägerier...

Nordic Level Technology tecknar sitt största avtal för tekniskt brandskydd till datacenter

– Allt fler kunder satsar på avancerade brandskyddslösningar med aspirationsteknik och talande utrymningslarm, vilket är helt rätt väg att gå. Uppdragen passar vår organisation...

Garda Group förvärvar A/H Låsemontage 

– Vi välkomnar A/H Låsemontage till Garda Group och KIBO. Med A/H Låsemontage i teamet stärker vi våra kompetenser inom teknisk säkerhet och därmed...

Omegapoint Stockholm tillsätter ny vd

Wilhelm Hedman-Dybeck är utbildad civilingenjör och började sin resa på Omegapoints traineeprogram 2017. Sedan dess har han gjort en imponerande karriär. Han har levererat...

Hon är vald till ny styrelseledamot för Ansvar Säkerhet

Josefin Lindstrand har tidigare bland annat ingått i Citibanks nordiska ledningsgrupp samt som ledamot av Swedbanks styrelse med uppdrag att återvinna den bankens förtroende...

Cybersäkerhet i förnybara energikällor tryggar den framtida energisäkerheten

Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Solenergins raketartade uppgång de senaste åren har gjort den till en allt viktigare del...

Sveriges medieledare träffas på temat hat och hot

En stor andel journalister utsätts för hat och hot i sin yrkesroll och omkring en femtedel uppger att det påverkar deras hälsa negativt. För...

Skjutningar ökar vid förändringar i den kriminella miljön

Skjutvapenvåldet har inte bara ökat sedan mitten av 00-talet utan det har även skett förändringar i hur det utförs, vem som utför det och...

Cybersäkerhet i förnybara energikällor tryggar den framtida energisäkerheten

Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Solenergins raketartade uppgång de...