Tre fjärdedelar av företagen utsattes för varumärkesintrång 2017
CompuMark, som är verksamma inom varumärkesforskning och varumärkesskydd, visar i dag tisdag resultaten från deras senaste undersökning kring den globala omfattningen av varumärkesintrång. Undersökningen visar att nästan tre fjärdedelar av varumärken (74 procent) utsattes för varumärkesintrång under 2017, där fyra av tio upplever att intrången har ökat. Rapporteringen kring vilken påverkan dessa varumärkesintrång har, i […]
Linda Kante
Uppdaterad: 23 januari 2018Publicerad: 23 januari 2018
CompuMark, som är verksamma inom varumärkesforskning och varumärkesskydd, visar i dag tisdag resultaten från deras senaste undersökning kring den globala omfattningen av varumärkesintrång. Undersökningen visar att nästan tre fjärdedelar av varumärken (74 procent) utsattes för varumärkesintrång under 2017, där fyra av tio upplever att intrången har ökat.
Rapporteringen kring vilken påverkan dessa varumärkesintrång har, i The Trademark Ecosystem: Insights from Intellectual Property Professionals around the world, visar att kundernas förvirring var den största effekten (44 procent), följt av förlusten av intäkter (40 procent), sänkt kundlojalitet (34 procent) och skador på ryktet (33 procent). En tredjedel av företagen sa att de var tvungna att byta namn på ett av sina varumärken som ett resultat av intrång, medan fler än hälften (56 procent) inledde rättsliga processer mot intrång av tredje part.
– Våra rapporter visar att varumärkesansökningar ökar. I och med enkelheten i att göra affärer på en global skala, en fortsatt ökning av nya spelare på marknaden och utbredningen av ytterligare kanaler som sociala medier är det svårare än någonsin idag att hitta ett unikt varumärke att registrera. Varumärken kommer att behöva arbeta hårdare än någonsin för att slåss mot intrång och med att minimera riskerna som de associeras med. Ett resultat av detta blir att övervakning av och sökningar på varumärken blir allt mer betydande och kommer att fortsätta vara det framöver, säger Jeff Roy, president, CompuMark.
Föga förvånande visar undersökningen att majoriteten av varumärkesansökningarna berör produkter eller tjänster, logotyper och bilder samt företagsnamn. Undersökningen avslöjar också intressanta internationella resultat kring ovanligare varumärkesansökningar. Yrkesverksamma inom varumärkesrelaterade frågor i Frankrike visade i högre utsträckning ett intresse kring varumärken för hashtags och ljud, där tyska svaranden ansökte för fler färg- och doftrelaterade varumärken.
Yrkesverksamma identifierade också en rad utmaningar som påverkar ansökningsprocessen, inklusive tidspress, budget, globalisering och brist på verktyg och resurser. Större budgetar (51 procent), bättre teknologi (49 procent) och mer resurser (48 procent) var frekvent förkommande bland svaren, som lösningar på dessa problem. Även Brexit har haft en påverkan på ansökningarna, där 22 procent av urvalet säger att de nu ansöker om fler brittiska varumärken, medan ytterligare 31 procent nu ansöker om varumärken inom EU i högre utsträckning än tidigare.
Forskningen beställdes av CompuMark, en avdelning inom Clarivate Analytics, global ledare inom pålitliga insikter och analyser för att accelerera innovationstakten. I undersökningen, som genomfördes av Vitreous World, tillfrågades 300 yrkesverksamma inom varumärkesfrågor från både interna och externa juridiska arbetsteam från USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike, för att ta pulsen på branschen och dess utmaningar idag.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.