Telia skjuter upp nedstängningen av 2G-nätet till 2027
Telia lanserade 2G-nätet (GSM) i Sverige 1992 – ett nät som nu är mer än 30 år gammalt och inte längre möter de behov och krav som ställs på ett modernt och uppkopplat samhälle. Därför fasas tekniken ut av både tillverkare, leverantörer och operatörer världen över. I Sverige skulle nätet vara helt utfasat till 2025, […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 31 maj 2024
Telia lanserade 2G-nätet (GSM) i Sverige 1992 – ett nät som nu är mer än 30 år gammalt och inte längre möter de behov och krav som ställs på ett modernt och uppkopplat samhälle. Därför fasas tekniken ut av både tillverkare, leverantörer och operatörer världen över. I Sverige skulle nätet vara helt utfasat till 2025, något som kommunicerats sedan 2020 av Telia, branschorganisationen TechSverige och övriga operatörer.
– 2G-nätet går nu nästan tomt och många av våra kunder har redan uppgraderat till moderna tekniker som 4G och 5G. Men för att underlätta en smidig övergång för alla så undersökte vi möjligheten att skjuta upp nedstängningen av 2G-nätet. Slutsatsen är att vi har förutsättningen att göra det till 2027, säger Staffan Åkesson, teknisk chef för Telia Sverige.
Mer än hälften av Telias egna 3G-nät är redan avvecklat, och kommer att stänga som planerat 2025. Varför 2G-nätet kommer att hållas igång ytterligare tid beror på att det innehåller fler uppkopplade saker – som t.ex. larm och bilar. Dessutom funkar de flesta mobiltelefoner med stöd för 3G också i 2G-nätet.
För att hålla igång 2G-nätet till 2027 krävs speciella driftåtgärder av Telia, och omplanering av gammal utrustning.
– Efter 2027 kan vi inte säkerställa en trygg och stabil upplevelse i 2G-nätet, då både teknik och kompetens kring drift och utveckling försvinner. Dessutom fasar våra leverantörer ut 2G-tekniken i allt högre takt. Därför är det otroligt viktigt att övergången till modern teknik inte stannar av. Tvärtom behöver arbetet med att uppgradera till nya 4G- och 5G-baserade lösningar växla upp, och det är något vi kommer fortsätta att hjälpa våra kunder med, avslutar Staffan Åkesson.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#2g
#gsm
#Telia
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.