Med ett affärsvärde om 40 miljoner kronor under avtalsperiodens tre år kommer TDC att leverera en integrerad helhetslösning till Landstinget Västmanland. Lösningen innehåller mobiltelefoni, fast telefoni, växlar och produktförsörjning. Affären är en så kallad Kommunikation som tjänst, vilket bland annat innebär att TDC tar ansvar över drift och utveckling av IT- och telekomlösningarna.
– Det nya samarbetet med Landstinget Västmanland är inspirerande av flera skäl. För det första är det för en god sak. Med stabila lösningar förbättrar vi kommunikationsmiljön hos samhällsviktiga verksamheter, däribland sjukhus. För det andra visar denna affär att våra helhetslösningar , säger Joakim Harging, försäljningsdirektör på TDC Sverige.
Landstinget Västmanland (LTV) är en betydande arbetsgivare i regionen. Med 6 000 medarbetare är man näst störst i länet efter Västerås stad, sett till antalet anställda. Med landstingets samhällsnyttiga verksamhet blir även dialogen med medborgarna kritisk, vilket gör IT- och telekomlösningarna än viktigare.
När LTV gick ut i upphandling valdes TDC som ny leverantör för landstingets mobila och fasta telefoni. Även växlar och produktförsörjning i form av e-butik ingår i affären. Affären är en så kallad Kommunikation som tjänst (kst): TDC ansvarar för drift, underhåll och utveckling, vilket gör att landstinget kan fokusera på egna verksamheten. Med kst-upplägget i affären följer en flexibilitet, då exempelvis contact centerfunktionalitet kan adderas om och när behov finns.
– Vi har förmånen att ha en stor majoritet av landstingen som kunder, alla lika speciella för oss. Nu ser vi fram emot ett långt och utvecklande samarbete med ytterligare ett – Landstinget Västmanland, säger Joakim Harging.