I april förra året fick omkring en miljon Swedbank-kunder felaktiga saldon på sina konton. Detta på grund av en IT-incident som medförde att det såg ut som att det saknades pengar då ett stort antal transaktioner stoppades. Enligt Finansinspektionen genomförde Swedbank en förändring i sitt IT-system utan att följa rutiner. Det saknades även rätt kontrollmekanismer. […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 15 mars 2023
ANNONS
I april förra året fick omkring en miljon Swedbank-kunder felaktiga saldon på sina konton. Detta på grund av en IT-incident som medförde att det såg ut som att det saknades pengar då ett stort antal transaktioner stoppades.
Enligt Finansinspektionen genomförde Swedbank en förändring i sitt IT-system utan att följa rutiner. Det saknades även rätt kontrollmekanismer. Därmed bröt banken mot centrala regler om intern kontroll.
– Banken frångick sina egna rutiner. Det bidrog till att ett mycket stort antal personer fick omfattande problem med att sköta sina grundläggande banktjänster. Nära en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton och många kunde inte heller göra betalningar, säger vikarierande generaldirektör Susanna Grufman i ett pressmeddelande.
ANNONS
Linda Kante
#böter
#finansinspektionen
#it-haveri
#swedbank
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.