”Tillsynen visar på ett antal brister med hänsyn till ny utrustning som är tänkt att installeras i säkerhetskänslig verksamhet”, skriver tillsynsmyndigheten.
Företaget man beställt av screeningutrustningen av, Nuctech, har kopplingar till Kinas militär och är svartlistat av USA samt av säkerhetsskäl stoppat från att leverera till flera europeiska länder. Trots detta valde Swedavia att beställa från Nuctech eftersom de var billigast, vilket Aftonbladet avslöjade i en artikel den 15 februari i år.
Nu har Transportstyrelsen granskat ärendet och resultatet visar på ”ett antal brister” i den kinesiska utrustningen.
– Vi har sett att de underlagen som de har visat för oss inte fullt ut uppfyller de krav som fanns vid tiden för upphandlingen och då har vi landat i de här föreläggandena vi har valt att göra gentemot Swedavia, säger Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen till Aftonbladet.
Sedan avslöjandet har Swedavia stått på sig och hävdat att man följt upphandlingsreglerna.
– Utifrån hur det har landat och utifrån alla de åtgärder som vi vidtar runtomkring den här upphandlingen, precis som vi gör vid alla andra liknande upphandlingar, så känner jag att jag är nöjd, sade säkerhetsdirektören Mats Paulsson för att beskriva läget när Swedavia kallats upp till riksdagen för att förklara affären.
Nu kräver Transportyrelsen att Swedavia:
- Genomför en särskild säkerhetsskyddsbedömning som Säkerhetspolisen kräver när det gäller den här typen av verksamhet.
- Utreder behovet av ett samråd med Säkerhetspolisen inför att den kinesiska utrustningen installeras på Arlanda.
- Ger besked om huruvida den kinesiska utrustningen ”godkänts ur säkerhetsskyddssynpunkt eller inte”.
Om Swedavia inte kommer in med svar på dessa tre punkter hotar Transportstyrelsen med 50 miljoner kronor i böter.