En stor andel journalister utsätts för hat och hot i sin yrkesroll och omkring en femtedel uppger att det påverkar deras hälsa negativt. För att belysa frågan och ge chefredaktörer och andra medieledare verktyg och strategier att hantera hat och hot mot sig själva och sina medarbetare bjuder Medieföretagen och Ledarna, i samarbete med Prevent, […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 30 augusti 2024
En stor andel journalister utsätts för hat och hot i sin yrkesroll och omkring en femtedel uppger att det påverkar deras hälsa negativt. För att belysa frågan och ge chefredaktörer och andra medieledare verktyg och strategier att hantera hat och hot mot sig själva och sina medarbetare bjuder Medieföretagen och Ledarna, i samarbete med Prevent, in till seminariet ”Chefer mot hat och hot” den 4 september i Stockholm. Prevent har tidigare även tagit fram webbverktyget hatochhot.se som riktar sig till medarbetare inom mediebranschen.
– Det finns en stor efterfrågan i branschen att få fler verktyg och strategier för att jobba med de här frågorna och att dela erfarenheter, säger Hanna Johansson, projektledare på Prevent.
Moderator för seminariet är journalisten Björn Hygstedt och huvudtalare är Anne Lagercrantz, vice vd för SVT och ordförande för Utgivarna. På plats finns även Prevents utbildare Stefan Dahlberg, expert inom krisstöd och krishantering, och David Ol-Lars, som arbetat som operatör och ledare inom polismyndighetens specialenheter med terror, krissituationer och förhandling. Deltagarna bjuds på ett smakprov av Prevents befintliga halvdagsutbildning ”Hantera hat och hot på redaktionen” och kvällen avslutas med en paneldiskussion. Där deltar, förutom Anne Lagercrantz, även Felicia Ferreira, vd och chefredaktör för tidningen Dagen, Crister Ohlsson, säkerhetschef Bonnier News och Viktoria Lundkvist, arbetsrättsjurist och arbetsmiljöexpert på Medieföretagen.
Louise Bjarnestam, förhandlingschef på Medieföretagen, hoppas att chefer och ledare inom media som deltar i seminariet ska få med sig nya kunskaper om hur hat och hot kan förebyggas och hanteras ute på redaktionerna.
– Att förebygga och hantera hat och hot mot journalister och redaktioner är en viktig arbetsmiljöfråga. Det är också en viktig fråga för det öppna och fria samhället, för att journalister ska kunna och vilja bevaka alla områden. Det handlar om hot och hat mot både medarbetarna och chefen själv. Hur man skapar förutsättningar att bedriva ett hållbart ledarskap och själv vara hållbar som chef, säger hon.
Irena Franzén, avtals- och branschansvarig på Ledarna, poängterar att hot, hat och trakasserier mot chefer och journalister ytterst är ett hot mot det demokratiska systemet eftersom det kan leda till att angelägna nyheter undviks.
– Jag hoppas att seminariet ska bidra till att ge chefer verktyg och metoder för att hantera hat och hot och stärka dem i deras ledarskap. Som chef kan man lätt känna sig ensam i sin roll på arbetsplatsen. Att dela erfarenheter med andra chefer, och visa att man inte är ensam i sina utmaningar, är viktigt för att bidra till ett hållbart ledarskap, säger hon.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#hat
#hot
#journalist
#media
#prevent
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.