Svenska företag förlorar miljoner på fakturabedrägerier
När ekonomichefer på svenska företag ska uppskatta summan de har förlorat på fakturabedrägerier under de senaste 12 månaderna, ligger snittet på 3,5 miljoner kronor. Det är en halv miljon (16 procent) mer än det globala snittet på 3 miljoner och dessutom långt mer än grannländerna Finland (2,6 miljoner), Danmark (2,5 miljoner) och Norge (2,6 miljoner). […]
Linda Kante
Uppdaterad: 5 oktober 2022Publicerad: 5 oktober 2022
När ekonomichefer på svenska företag ska uppskatta summan de har förlorat på fakturabedrägerier under de senaste 12 månaderna, ligger snittet på 3,5 miljoner kronor. Det är en halv miljon (16 procent) mer än det globala snittet på 3 miljoner och dessutom långt mer än grannländerna Finland (2,6 miljoner), Danmark (2,5 miljoner) och Norge (2,6 miljoner).
När svenska ekonomichefer uppskattar hur många fall av fakturabedrägerier deras företag råkat ut för under de senaste 12 månaderna, hamnar snittet i Sverige på 14 stycken vilket är högre än snittet i Finland, Danmark och Norge. Resultatet sammanfattas i rapporten “The Financial Professional Census report 2022” som släpps i dag, onsdag.
– Det är skrämmande att se hur mycket svenska bolag förlorar på fakturabedrägerier. Det är en kostnad som skulle kunna undvikas med bättre digitala verktyg och rutiner. Att svenska företag dessutom drabbas hårdare än det globala snittet är oroande. De skulle ha mycket att vinna på att digitalisera och automatisera, säger Jim Lucier, CEO at Medius.
Undersökningen visar att majoriteten av ekonomicheferna på svenska bolag (64 procent) anser att deras företags programvaror för fakturahantering är daterade, vilket är mer än någon av grannländerna Finland (51 procent), Norge (57 procent) och Danmark (35 procent). Dessutom använder endast en av fyra bolag i Sverige (25,5 procent) E-faktura framför papper och email, medan det i Danmark är nästan hälften av bolagen (46,5 procent) som bytt ut traditionella alternativ för fakturering.
Men det är inte bara användningen av digitala verktyg som verkar behöva ett lyft. Även samarbetet mellan de olika avdelningarna verkar vara sämre i Sverige. På frågan ifall avdelningarna ekonomi och inköp arbetar avskilt från varandra instämmer 34 procent i Sverige medan motsvarande siffra ligger på endast 18 procent i Finland, 15,5 procent i Norge och endast 3,8 procent i Danmark.
Även om hela 95 proccent av företagen i undersökningen har identifierat falska fakturor under det senaste året är det svårt att säga exakt hur stort problemet är då mörkertalet är stort. Endast 67 procent av ekonomicheferna i Sverige har ett estimat över hur stort läckage som fakturabedrägerier inneburit ekonomiskt, 16 procent vill inte uppge ett svar på frågan och ytterligare 16 procent medger att de saknar ett estimat över den ekonomiska skadan.
– Trots oroväckande siffror vet vi nu att det finns ett högt mörkertal. Utmaningen med bluffakturor är uppenbar, företag förlorar både tid och pengar. Genom att automatisera processen med AP-automatisering kan man ligga steget före och bekämpa bedrägerier i tid, säger Jim Lucier.
ANNONS
Linda Kante
#bluffakturor
#fakturabedrägerier
#medius
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.