Resultaten visar att fyra av fem tillfrågade (81 procent) uppger att det är en konstant kamp att ligga steget före de som utför attackerna, och att kostnaderna för säkerheten kan bli ohållbara i längden. Detta motsvarar en ökning med 12 procentenheter jämfört med förra årets rapport. Samtidigt uppger 82 procent av företagen att de har ökat sina investeringar i cybersäkerhet det senaste året. Trots det har intrången – vilket inkluderar otillbörlig tillgång till data, applikationer, tjänster, nätverk eller enheter – ökat med 31procent jämfört med föregående år. Studien visade även att det genomförs i genomsnitt 270 intrång om året per företag.
– I dag ser vi en hotbild från såväl cyberkriminella som sofistikerade statliga aktörer, och alla har tyvärr blivit bättre på att utföra sina attacker. Vår analys visar att många organisationer endast fokuserar på affärerna och förbiser potentiella cyberattacker. Det kan vara svårt att hitta den rätta balansen, men de företag som har en klar uppfattning om vilka cyberhot som existerar och lyckas etablera en tydlig strategi för affärsprioriteringar och sannolika effekter av attacker, har väsentligt bättre förutsättningar att skydda sin verksamhet, , säger Bala Periasamy, ansvarig för Accenture Security i Sverige.
– För att bli en ”cyber champion” behöver man få hjälp att prioritera de aktiviteter som gör mest nytta per investerad krona. I stället för att gissa eller göra beräkningar, går det faktiskt att krocktesta sin organisation med hjälp av red team testing. Genom att angripa sin egen organisation på samma sätt som en verklig angripare skulle göra, är det möjligt att identifiera strukturella svagheter och allvarliga sårbarheter, vilket ger tydliga insikter kring vad som är faktiska risker och vilka insatser som bör prioriteras för att stärka säkerheten.”, säger Åse Holmberg, vd på Sentor, en del av Accenture Security.