
CEO Outlook visar att fler än 8 av 10 av de tillfrågade räknar med en lågkonjunktur under de kommande 12 månaderna, och mer än hälften förväntar sig att den kommer att vara mild och kort. Trots det osäkra läget i världen prioriterar och fokuserar fortfarande många globala vd:ar på digital transformation, även om 40 procent av företagen redan har pausat sina digitala transformationsresor och ytterligare 37 procent planerar att vidta sådana åtgärder under de kommande 6 månaderna.
– Det som ger konkurrensfördelar, nya intäktsströmmar, nya tjänster och produkter kommer alltid att prioriteras, även i sämre ekonomiska tider. Data är utvecklingsmotorn och därför handlar affärs- och verksamhetsutveckling mycket om att utnyttja kunskapen och insikterna som data ger. Det handlar om bolagens överlevnad på lång sikt, kommenterar Ulf Borgcrantz, Partner och chief digital officer på KPMG.
– Sedan finns det digitala satsningar som kan kräva omprioriteringar beroende på hur väl genomarbetad strategin är, hur långt bort vinsterna ligger och att komplexiteten har visat sig vara större än man först kände till. Mitt råd och varma rekommendation till företagsledare inför stundande lågkonjunktur är att prioritera det strategiska digitaliseringsarbetet och att lägga solida, långsiktiga planer där strategiska investeringar i digitalisering utgör grunden, avslutar Ulf Borgcrantz.