Snart kan mottagare av e-handlade paket välja att få sina varor levererade direkt innanför dörren. Det nya leveranssättet är framtaget av PostNord och ASSA ABLOY. Konsumenters valfrihet vid leveranser ökar ytterligare när digitala lås gör det möjligt att få paket levererade innanför ytterdörren.
Nästan var fjärde svensk vill kunna få sina e-handlade varor levererade direkt innanför dörren*. Med PostNords kommande levererassätt levereras varorna innanför dörren med hjälp av en engångskod vilket gör att mottagaren inte behöver vara hemma för att ta emot leveransen. PostNord och ASSA ABLOY inleder nu ett pilotprojekt tillsammans med e-handlarna Jollyroom, Apotea och Komplett, där 100 hushåll i Lerum får testa leveransalternativet.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
− Det ska vara enkelt och bekvämt att handla på nätet. Vi vill därför ge konsumenterna ökad valfrihet och möjligheten att få sina e-handlade varor på flera olika sätt. Vi ser en tydlig trend och efterfrågan om ökad valfrihet vid leverans och vi kommer nu kunna leverera varor innanför ytterdörren på ett säkert sätt. Mottagaren behöver inte vara hemma eller passa någon tid, vilket gör det både enkelt och bekvämt. Vår ambition är att PostNord ska leverera på det sätt som passar mottagaren bäst, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.
− Vi ser en stor efterfrågan från både företag och hushåll om ökad valfrihet och lösningar som förenklar vardagen. Med nya och innovativa produkter, som vårt lås Yale Doorman, får våra kunder möjlighet att enkelt och säkert använda sig av olika tjänster utan att själva behöva vara hemma eller passa tider. Möjligheterna för den här typen av samarbeten är stora, säger Kristoffer Wadman, affärsutvecklingschef på ASSA ABLOY Skandinavien.
Den nya lösningen är ett samarbete mellan PostNord och ASSA ABLOY. Det nya och gemensamma erbjudandet är framtaget för att förenkla kundernas vardag genom synergieffekter mellan tjänst och produkt. Leveransmetoden är den senaste av flera alternativ från PostNord som utvecklats på mottagarnas villkor för att möta den ökade e-handeln, med förändrade konsumtionsbeteenden, och där skapa större valfrihet vid leveransen.
Här kan du se en film om hur det går till.