Flera olika typer av hot har gått tillbaka till att använda covid-19-teman när den globala oron för Delta-varianten fortsätter att öka. Och detta sker i stora volymer. De nyligen observerade kampanjerna relaterade till den identifierade skadliga programvaran följer en nedgång i hotkampanjer med covid-19-tema under våren och försommaren 2021.

Proofpoint har spårat pågående hot som utnyttjar COVID-19 och relaterade coronavirus-teman sedan pandemin började – och en stor ökning av antalet meddelanden med covid-19-teman har observerats under de senaste månaderna. Man har också identifierat en ökning av hot om läckande av känsliga affärsdata i e-post som utnyttjar covid-19-teman under denna tidsperiod.

Ökningen av covid-19-relaterade hot är global. Proofpoint observerade tiotusentals meddelanden avsedda för kunder i olika branscher över hela världen. Sydkorea höjde till exempel nyligen sin varningsnivå för cyberhot som svar på en ökning av hot relaterade till dess hjälpprogram för Covid-19.

Under hela pandemin har hotaktörer utnyttjat rädslan och osäkerheten. När vaccin blev tillgängliga började hotaktörer använda teman relaterade till vaccinationsstatus. Hotaktörer har tidigare kopplat samman covid-19-teman med meddelanden som påstås innehålla hälsoinformation eller ekonomiska stödåtgärder kopplade till pandemins framfart. Denna trend fortsätter när delta-varianten sprider sig och företag kräver vaccinationer innan anställda kan återgå till arbetet.

Baserat på tidigare beteende ökar medias uppmärksamhet sannolikheten för att aktörer kommer att gå tillbaka till ett bredare användande av covid-19 för social manipulation och anpassa det materialet till sina respektive regioner. Det är möjligt att fler hotaktörer börjar använda viruset som lockbete i framtida kampanjer medan infektionsgraden och intresset för viruset och skyddsåtgärderna fortfarande är höga.