Smidig integration att föredra vid val av nytt affärssystem
Nästan vartannat svenskt företag funderar på att byta affärssystem inom de kommande tre åren. Det viktigaste kriteriet kommer då att vara att affärssystemet medger en smidig integration med andra system. Många företag är även positiva till molnbaserade affärssystem där få ser säkerheten som ett problem, det visar en undersökning från Xledger. Tre av tio företag […]
Linda Kante
Uppdaterad: 7 december 2020Publicerad: 7 december 2020
Nästan vartannat svenskt företag funderar på att byta affärssystem inom de kommande tre åren. Det viktigaste kriteriet kommer då att vara att affärssystemet medger en smidig integration med andra system. Många företag är även positiva till molnbaserade affärssystem där få ser säkerheten som ett problem, det visar en undersökning från Xledger.
Tre av tio företag anser att smidig integration med andra system (exempelvis CRM, inköp, lager) är det viktigaste vid val av nytt affärssystem. Den näst viktigaste attributen är möjligheterna till automatisering av de löpande processerna (22 procent).
– En smidig integration mellan affärssystemet och övriga system ger företag en nödvändig flexibilitet i en omvärld som förändras allt snabbare. Det gäller att säkerställa att man har uppdaterad realtidsinformation och automatiserade flöden inom till exempel försäljning, projekt och CRM så att alla får samma beslutsunderlag i organisationen, säger Thomas Falk, vd på, Xledger i Sverige.
Undersökningen visar även att företagen är positiva till molnbaserade affärssystem, 31 procent har ett molnbaserat system idag och 38 procent kommer överväga det vid nästa utvärdering. Endast 28 procent är oroliga för säkerheten i molnbaserade system.
– Molnbaserade lösningar är generellt säkrare än om företaget skulle tillhandhålla ett eget datacenter med motsvarande tjänster. Hoten och mängden försök till intrång och spionage ökar regelbundet samt att innovationsförmågan är relativt stor inom de kretsarna. Det är inte en om fråga om du drabbas utan snarare när kommer du drabbas, oftast helt omedveten att intrång pågår. Men det finns sätt att minska möjligheterna till dataintrång. Ha tydliga och arbetsrutiner och en god kontrollförvaltning av lösenordshantering för kritiska system och nyckelpersoner i bolaget. Inventera din IT-miljö och rangordna affärsrisk vid intrång i bolagets olika system och tredjepartslösningar, säger Thomas Falk.
ANNONS
Linda Kante
#affärssystem
#cloud
#CRM
#moln
#xledger
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.