Cyberattacker med ransomware har bokstavligen exploderat och USA:s motsvarighet till Ekobrottsmyndigheten, FinCEN, har varnat för att transaktionsvärdet relaterat till kidnappningsprogram under 2021 kan ha varit högre än de tio senaste åren tillsammans. Vår senaste rapport om ransomware visar att den genomsnittliga kostnaden för driftstopp var hela 94 procent högre under 2019 jämfört med 2020. Därefter […]
Uppdaterad: 2 juni 2022Publicerad: 2 juni 2022
Cyberattacker med ransomware har bokstavligen exploderat och USA:s motsvarighet till Ekobrottsmyndigheten, FinCEN, har varnat för att transaktionsvärdet relaterat till kidnappningsprogram under 2021 kan ha varit högre än de tio senaste åren tillsammans.
Vår senaste rapport om ransomware visar att den genomsnittliga kostnaden för driftstopp var hela 94 procent högre under 2019 jämfört med 2020. Därefter har varningsrapporterna fortsatt dugga tätt och ransomware-attackerna har ökat under året.
I takt med att hoten från kidnappningsprogram ökar och de cyberkriminella tjänar mer pengar, blir det också vanligare att drabbade av ransomware behandlas som ”kunder” då de erbjuds olika alternativ på upplägg och betalning. Hackargrupperna har också vad som kan liknas vid en kundtjänst som försöker hantera kidnappningssituationer så stor framgångsrikt som möjligt. Kunden, eller ja offret, kan vända sig till kundtjänsten för frågor kring upplägg och betalning för att det ska gå smidigt till. Faktum är att kidnappningsprogram ibland också handlar om rena insiderbrott och där har ”kundrelationen” och förhandlingen ännu större betydelse för att tillgodose båda parters intressen.
”Det faktum att företag betalar lösensumman behöver inte heller betyda att organisationen är helt fri från hotet”
Det är tydligt att ransomware börjar bli ett väloljat maskineri, och utvecklingen kommer tyvärr fortsätta så länge hackarna tjänar pengar och flyttar fram sina positioner. Frågan många ställer sig är vad som skulle hända om just ens egen verksamhet blir drabbad och hamnar i händerna hos en hackargrupp. Det korta svaret är att bara du vet, men att det finns hjälp att få. Trots att den gängse rekommendationen från svenska MSB, andra myndigheter och leverantörer av IT-funktionstjänster är att inte betala lösensummor, så gör fortfarande tillräckligt många företag det, eftersom de är rädda för vad som händer om de inte betalar.
Kostnaderna för ett driftstopp är ofta högre än själva lösensumman och då väljer många att betala för att snabbt lösa problemet. Men då är företaget också med och göder den brottsliga verksamheten. Det faktum att företag betalar lösensumman behöver inte heller betyda att organisationen är helt fri från hotet, eftersom vissa hackargrupper använder metoder med dubbelutpressning där all data inte återfås vid en första betalning. Och på så vis kan de fortsätta utpressa sina offer.
Scott Gower, nordisk säljchef på Datto
Många små- och medelstora företag saknar tyvärr ofta kunskapen och skydden för denna typ av sofistikerade cyberhot, vilket gör dem till tacksamma måltavlor för cyberkriminella. Genom att vända sig till en Managed Service Provider (MSP) kan ett litet eller medelstort företag få samma expertis som ett stort företags IT-avdelning har, utan att de själva behöver anställa egna IT-säkerhetsexperter. På så sätt kan flera små- och medelstora företag ”gå ihop” via en MSP och få en säkerhetsstrategi med säkerhetskopiering så att viktiga data snabbt kan återställas vid en attack för att minska kostnaderna för driftstopp. Samarbetet mellan företag är en viktig styrka som tryggar det svenska näringslivet.
ANNONS
#datto
#ransomware
#småföretag
Debatt
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.