Cyberattacker med ransomware har bokstavligen exploderat och USA:s motsvarighet till Ekobrottsmyndigheten, FinCEN, har varnat för att transaktionsvärdet relaterat till kidnappningsprogram under 2021 kan ha varit högre än de tio senaste åren tillsammans.
Vår senaste rapport om ransomware visar att den genomsnittliga kostnaden för driftstopp var hela 94 procent högre under 2019 jämfört med 2020. Därefter har varningsrapporterna fortsatt dugga tätt och ransomware-attackerna har ökat under året.
I takt med att hoten från kidnappningsprogram ökar och de cyberkriminella tjänar mer pengar, blir det också vanligare att drabbade av ransomware behandlas som ”kunder” då de erbjuds olika alternativ på upplägg och betalning. Hackargrupperna har också vad som kan liknas vid en kundtjänst som försöker hantera kidnappningssituationer så stor framgångsrikt som möjligt. Kunden, eller ja offret, kan vända sig till kundtjänsten för frågor kring upplägg och betalning för att det ska gå smidigt till. Faktum är att kidnappningsprogram ibland också handlar om rena insiderbrott och där har ”kundrelationen” och förhandlingen ännu större betydelse för att tillgodose båda parters intressen.
”Det faktum att företag betalar lösensumman behöver inte heller betyda att organisationen är helt fri från hotet”
Det är tydligt att ransomware börjar bli ett väloljat maskineri, och utvecklingen kommer tyvärr fortsätta så länge hackarna tjänar pengar och flyttar fram sina positioner. Frågan många ställer sig är vad som skulle hända om just ens egen verksamhet blir drabbad och hamnar i händerna hos en hackargrupp. Det korta svaret är att bara du vet, men att det finns hjälp att få. Trots att den gängse rekommendationen från svenska MSB, andra myndigheter och leverantörer av IT-funktionstjänster är att inte betala lösensummor, så gör fortfarande tillräckligt många företag det, eftersom de är rädda för vad som händer om de inte betalar.
Kostnaderna för ett driftstopp är ofta högre än själva lösensumman och då väljer många att betala för att snabbt lösa problemet. Men då är företaget också med och göder den brottsliga verksamheten. Det faktum att företag betalar lösensumman behöver inte heller betyda att organisationen är helt fri från hotet, eftersom vissa hackargrupper använder metoder med dubbelutpressning där all data inte återfås vid en första betalning. Och på så vis kan de fortsätta utpressa sina offer.
Många små- och medelstora företag saknar tyvärr ofta kunskapen och skydden för denna typ av sofistikerade cyberhot, vilket gör dem till tacksamma måltavlor för cyberkriminella. Genom att vända sig till en Managed Service Provider (MSP) kan ett litet eller medelstort företag få samma expertis som ett stort företags IT-avdelning har, utan att de själva behöver anställa egna IT-säkerhetsexperter. På så sätt kan flera små- och medelstora företag ”gå ihop” via en MSP och få en säkerhetsstrategi med säkerhetskopiering så att viktiga data snabbt kan återställas vid en attack för att minska kostnaderna för driftstopp. Samarbetet mellan företag är en viktig styrka som tryggar det svenska näringslivet.