Nu tas det nya systemet med Axis nätverkskameror i drift hos Storstockholms Lokaltrafik, för fortsatt trygghet för resenärer och personal. Det är en uppgradering av det befintliga trygghetssystemet och upphandlades 2012.
– Vi är väldigt nöjda med Axis säkerhetskameror. De har bra bildkvalitet, är robusta och pålitliga samt enkla att hantera. Kamerorna har på ett mycket bra sätt bidragit till att motverka brott och skadegörelse, säger Arne Grundberg, Förvaltningsledare på Trafikförvaltningen för Storstockholms Lokaltrafik.
En forskningsrapport har visat att brottsligheten har minskat med ungefär 25 procent på de tunnelbanestationer i Stockholms innerstad där det finns trygghetskameror*. Rapporten visar att det är framförallt brott som fickstölder och rån som har blivit färre.
Norra Europas största installation
Cirka 790 000 personer färdas varje dag med Storstockholms Lokaltrafik (SL). Med drygt 22 000 kameror på bussar, tunnelbanor, pendeltåg, lokalbanor, spårvagn, perronger och andra delar av stationsområdena har SL norra Europas största installation av trygghetskameror.
SL vill ha fortsatt god trygghet för resenärer och personal, motverka brott såsom stölder, rån och skadegörelse samt ha kameror som stöd till personalen i den dagliga driften och vid räddningsoperationer. SL vill också säkerställa bra bildmaterial för utredning av olycksfall, kunna göra bättre analyser i syfte att förebygga olyckor samt bättre kunna assistera polisen med bilder i brottsundersökningar.
Komplicerade ljusförhållanden
En stor utmaning är de komplicerade ljusförhållandena. Det är stora ljusskillnader mellan dag och natt, ljuset varierar kraftigt beroende på vilken tid på året det är, en och samma bild kan innehålla både starkt ljus och mörka partier samt att det kan vara mycket motljus.
Till ytterligare utmaningar hör att kamerorna utsätts för sabotage, smuts, vibrationer och stora temperaturväxlingar. Installationens storlek gör också att det skapas enormt stora datamängder som ska hanteras och lagras.
Kamerorna behöver ha god översikt över stora områden och alla människor som vistas där samt ha vidvinkel med mycket få eller inga blinda fläckar. De ska kunna fånga och återge skarpa närbilder på folk som rör sig snabbt, exempelvis springer, även då personerna förflyttar sig mellan bilderna i olika kameror. Driftssäkerhet är ett annat viktigt krav.
– Allt måste fungera 24 timmar om dygnet, året runt, säger Kicki Roos, Förvaltningsledare IT på Trafikförvaltningen för Storstockholms Lokaltrafik.
Vidare behöver kamerorna vara lätta att installera, skalbara, baserade på en öppen standard, framtidssäkra och kunna anpassas till morgondagens teknik.
Uppdateringen omfattar byte av närmare 4 000 nätverkskameror, där ett stort antal av de nya kamerorna är från AXIS P32- och AXIS P33-serier, tillsammans med XProtect Corporate mjukvara från Milestone Systems.
Kamerorna är mycket ljuskänsliga, har HDTV-kvalitet och möjliggör Wide Dynamic Range, vilket innebär att de kan återge skarpa bilder även när det är kraftiga variationer i ljusförhållandena i en och samma bild. Nätverkskamerorna levererar också inspelningar med mycket hög bildhastighet.
För att lösa utmaningen med bandbredd utrustades kamerorna med Axis Zipstream-teknologi, vilket minskar bandbredds- och lagringsbehovet med minst 50 procent i videoövervakningsapplikationer. Zipstream-teknologin är fullt kompatibel med H.264-standarden, Wide Dynamic Range – Forensic Capture samt med Axis Lightfinderteknologi.
Den intelligenta säkerhetslösningen från Axis möjliggör olika typer av analyser och smarta applikationer, till exempel att se rörelsemönster och analysera aggressivt beteende. Varje dag rapporteras omkring 200 incidenter.
– Vi är väldigt glada över att de nya trygghetskamerorna nu tas i bruk hos SL. Med hög upplösning, mycket skarp bildkvalitet och en god anpassning till de varierande ljusförhållandena så kommer kamerorna att bidra till att alla passagerare kommer att kunna fortsätta att resa säkert, säger Carl Staël von Holstein, Key Account Manager för Sverige, Axis Communications.
* The Effects of Surveillance Cameras on Crime: Evidence from the Stockholm Subway, Department of Economics, Stockholm University, April 6, 2015