Lösningen är ett smart alternativ till de handburna larmen som många butiker har, eftersom den både är mycket billigare i installation, har fler funktioner och dessutom är säkrare då ytterligare larmöverföringsvägar används. Mobilen, som de flesta har de flesta koll på, fungerar som larmknapp.

Integrering har gjorts för att en rad händelser ska ske vid larm. Det kan exempelvis handla om att låsa ett skåp eller en dörr, eller aktivera en lampa eller ljud i personalrummet för att påkalla hjälp. Samtidigt har applikationen i mobilen en rad smarta funktioner.

– Idag är det viktigt att vi använder produkter som är enkla för slutanvändaren, det ska vara lätt att göra rätt. Systemet ska själv vidta en rad åtgärder automatiskt, och kommunikationen ska ske automatisk om något har hänt. Till exempel kan appen på detta vis låsa en dörr, varna kollegor och informera säkerhetschefen som har samma app. Säkerhetschefen kan se vem som tryckte, var denne befinner sig, och samtidigt vara trygg i att butikens säkerhetssystem också aktiverats med alla dess funktioner via integreringen. Dessutom har användaren all funktionalitet när denne går till och från jobbet – allt i appen, säger Erik Lindgren, affärsområdeschef på Retail- & Rikskunder på SafeTeam.

Axis har varit med och tagit fram integreringens hårdvara. Axis hårdvara konfigureras mot Crystal Alarm och kan på så vis överföra händelser till andra system, t.ex. stänga av ett passersystem eller utlösa butikens smarta larmsystem. Lösningen har även full möjlighet till en rad fjärrtjänster, för att hålla teknikerresor med dess kostnader och miljöpåverkan till ett minimum.